Retro-mozi: érdekességek a második Star Wars-trilógiáról
Szöveg: Draveczki-Ury Ádám | 2015. december 16. 16:57December 18-án mutatják be a legújabb Star Wars-filmet, Az ébredő erőt. Ennek alkalmából természetesen mi sem mehetünk el szó nélkül a jelenség mellett, így kétrészes összeállításunkban – kisebb érdekességekre koncentrálva – visszatekintünk a két eddig elkészült trilógiára.
Az „extended universe" megnehezítette a tisztánlátást. Mire megindultak a Baljós árnyak munkálatai, már kapható volt egy sor képregény és regény Star Wars-témában: néhány korai önálló sztorit leszámítva ezek igazából a ’90-es évek elején kezdtek el felfejlődni, és Timothy Zahn első körben hivatalosan is hetedik-nyolcadik-kilencedik epizódként kihozott regényei, illetve a Dark Empire képregénysorozat igazi kultkedvencek lettek a rajongók körében. Az előzmények tabunak számítottak – pont azért, mert ezeket Lucas akarta elmesélni, és bármiféle korai sztorit letiltott –, de a folytatásnak írt történetek néhol a múltat is megbolygatták, és számos olyan színt adtak a messzi-messzi galaxishoz, ami átment a rajongói köztudatba. Az említett szériák nyomán regények, képregények, számítógépes játékok egész sora gazdagította tovább a Star Wars-univerzumot, mire elkészült az előzménytrilógia, és ezek áradata természetesen a Baljós árnyak 1999-es, A klónok támadása 2002-es, illetve A Sith-ek bosszúja 2005-ös bemutatója közben sem állt le. Bizonyos sorozatok áttételesen egészen mélyre ástak a múltba: a hívek körében is erősen vitatott, 1999-től 2003-ig futó New Jedi Order sorozat például az Uralkodó motivációit is egészen más fényben láttatta, mint amire a filmekből következtetni lehetett volna. Lucas köztudottan nem kedvelt mindent, ami a számtalan kiegészítő sztoriban lejött, és nem is tekintette ezeket irányadónak. Bizonyos elemeket ugyanakkor átemelt az új filmekbe, mert annyira mélyen gyökeret vertek a Star Wars-táborban. A Coruscant elnevezése és koncepciója például Zahn könyveiből eredt (aki elég egyértelműen Isaac Asimov Trantorjáról másolta a városbolygót).
Számos neves színész és előadó versengett az új trilógia szerepeiért. Qui-Gon Jinn szerepét végül Liam Neeson nyerte el a Baljós árnyakban, ám az Anakin Skywalkert felfedező Jedi-mester megformálására komolyan felmerült az alkotókban Kurt Russell, Denzel Washington és Morgan Freeman neve is. „Akármit is csinálok, öregkoromban fénykarddal bohóckodom majd bevásárlóközpontokban rendezett gyereknapokon" – mondta Neeson, miután elnyerte a szerepet. Mace Windu karakterét személyesen Samuel L. Jacksonra passzintották, de állítólag a rapper, Tupac Shakur is majdnem bekerült a filmbe – mivel azonban 1996-ban meggyilkolták, végül nem állapodhattak meg vele. Amidala királynő szerepéért Natalie Portman Keira Knightleyt ütötte ki a ringből, Darth Maul pedig eredetileg Benicio Del Toro lett volna, ám miután Lucas kihúzta a tetovált arcú zabrak Sith szinte összes szövegét, kifarolt a dologból, így kapta meg a szerepet végül a harcművész Ray Park. Obi-Van Kenobinak Lucas szinte az elejétől fogva Ewan McGregort álmodta meg, aki gyermekként örült a szerződtetésnek, és az első rész összes fénykardpárbaja alól törölni kellett a hangsávját, mert annyira beleélte magát a szerepbe, hogy szinte végig szájával utánozta a fénykard hangját. Anakin Skywalker kiválasztása a második epizód előtt vált akuttá: Lucas állítólag Leonardo DiCaprióra akarta bízni a főszerepet, de mivel utóbbit a többség ekkor elsősorban a Titanicból ismerte, az ötlet óriási felháborodást váltott ki. Így lett végül Hayden Christensen a befutó – utólag alighanem mindenki beláthatja, hogy DiCaprióval jobban járt volna a világ…
Az új filmeket az első pillanattól fogva óriási viták övezték. Noha a kasszáknál mindhárom új film hatalmas sikert hozott – különösen a Baljós árnyak, amely máig mind a hat mozi közül a legtöbbet kasszírozta –, az óriási várakozás természetesen az elvárásokat is magasra srófolta, és nyilvánvaló volt, hogy Lucas nem fog tudni mindenkinek megfelelni. A friss szériát övező gyűlölethullámok mértéke azonban alighanem még őt is meglepte, és ha más ügyekben nem is, de egy tekintetben végül meghajolt a bírálók előtt: a csetlő-botló Jar Jar Binks szerepét az első rész után minimálisra redukálta, pedig eredetileg sokkal nagyobb szerepet szánt neki. A végén persze így is ő örülhetett: a Baljós árnyak 1,02 milliárd dollárt, A klónok támadása 650 millió dollárt, A Sith-ek bosszúja 849 millió dollárt termelt csak a mozipénztáraknál – és a merchandise-bevételekről akkor még nem is beszéltünk.
Számos bosszantó ellentmondás került az új filmekbe. Amiket utólag persze úgy-ahogy igyekeztek orvosolni, de javarészt csak menet közben sikerült kiiktatni őket, vagy még úgy sem. Ilyen volt például C-3PO és R2D2 szerepe: előbbinek azért kellett törölni a memóriáját A Sith-ek bosszúja végén, mert Lucas a Baljós árnyakban érthetetlen módon elfeledkezett a droid későbbi szerepéről. Az asztromechanikai droid esetében ugyanakkor a mai napig nincs rá megnyugtató válasz, miért nem ismeri fel Obi-Van Kenobi az első – negyedik – rész elején Anakin robotját, és miért állítja, hogy neki sosem volt hasonló, mikor igenis volt. Ugyanígy az sem világos, R2D2 miért nem ismeri fel például Yodát A Birodalom visszavágban. Ami egyébként a két filmszéria technikai-dramaturgiai összehangolását illeti, az efféle bakikat leszámítva Lucas már-már megdöbbentően alapos és tudatos munkát végzett – erről itt lehet és érdemes bővebben olvasni.
Több oka is volt annak, hogy az utókor szinte egyöntetű csalódásként tekint az előzménytrilógiára. Az első és legkomolyabb ezek közül mindenképpen az ős-trilógia bájának gyakorlatilag teljes hiánya: az új filmekből hiányoztak az igazán szerethető karakterek, a szállóigék, a gegek, a jó poénok. A rajongók hiányolták a Han Solóhoz, Lando Calrissianhoz, Csubakkához hasonló ikonikus új karaktereket, kifogásolták a Jedi-rend elvakult ábrázolását, öncélúnak és kiábrándítónak bélyegezték, hogy szeretett eposzuk holmi kereskedelmi nézeteltérésekből fakad, és általában véve is túlzónak találták a trükktechnikai orgiát. Ezeket a bírálatokat nehéz is lenne lenullázni, hiszen mai szemmel megnézve bizony az ős-trilógia sokkal impozánsabb, mint a néhol már-már a maguk idejében is botrányosan, érthetetlenül gyengének tűnő CGI-trükkökkel telepakolt újabb filmek (nem véletlen, hogy J.J. Abrams Az ébredő Erő munkálatainál a mai trendekkel szembemenve javarészt hanyagolta a számítógépes trükköket, és sokkal több feladatot adott a díszlettervezőknek, illetve a maszkmestereknek). A forgatókönyvek egyik legfájóbb pontja pedig egyértelműen az, hogy Lucasnak és munkatársainak még a három közül egyértelműen legjobban sikerült A Sith-ek bosszújában sem sikerült hihetően, átélhetően, értelmesen megmagyaráznia Anakin Skywalker drámáját – miközben a Star Wars eredetileg épp attól lett az, ami, hogy mindenki ki tudott választani magának belőle egy-egy szereplőt, akit aztán önfeledten megformált az iskolai szünetekben vagy a délutáni játékidőben. Ez Christensen semmilyen Anakinjával, a tudálékos, begyepesedett vallási fanatikusok módjára ábrázolt Jedikkel vagy a már-már nevetségesen színtelen mellékszereplők áradatával elég bajos lett volna. Nem véletlen, hogy Abramstől nemcsak méltó folytatást vár a világ ezen a héten – hanem a csorba kiköszörülését is.