Szerdai mozi: A War
Szöveg: Révész Béla | 2016. március 9. 17:03Friss, ropogós filmről szól heti ajánlónk. A dán A War néhány nappal ezelőtt még a Saul fiával versenyzett az Oscarért, s bár nem ért a célba, nem véletlenül szerepelt a legerősebbek között.
A rutinfeladat, amely Claus pokoljárásához vezetett, teljes káoszba fullad. Sem a katonáknak, sem a nézőnek fogalma sincs, honnan támadnak a tálibok, csak egy dolog tűnik biztosnak: a parancsnok tisztában van vele, hogy civilek fognak meghalni döntése miatt, ám ő mindenáron ki akarja szedni a sűrűjéből saját embereit, hiszen ez az elsődleges kötelessége. Az ügyészség azonban teljesen másképpen látja, s a tárgyalás alatt mind a bíróságon, mind otthon számos etikai, erkölcsi probléma bukkan fel, amelyekre egyetlen esetben sem születik megnyugtató válasz. Feláldozhatóak-e afgán gyerekek azért, hogy a dán katona haza tudjon jutni a sajátjaihoz, vagy válassza a biztos halált a morális értékek védelmében? Hazudhat-e az egyik katonája a tárgyaláson, s csendben hallgathatja-e ezt Claus, tudván, éppen megmentették a börtöntől, de nem a saját igazsága győzelmével, hanem egy hatásos tanúvallomás alapján? Erősebb-e a családi kötelék a harctéren elkövetett támadás utáni felelősség vállalásánál?
Az A War méltán kapott jelölést a legjobb idegen nyelvű film mezőnyében. Szó sincs amerikai stílusú heroizáló jelenetekről, de annak másik véglete, a harctéri sokkban fetrengő katonák sarkított bemutatása is hiányzik a moziból. Van ugyan összeomlás, de Tobias Lindholm rendező minden pillanatban a miértek mögött megbújó emberit kutatta, s célkitűzése teljes sikerrel járt. Ebből a szempontból kiemelkedően mesteri az egyedül maradt anya és három gyermeke mindennapjainak ábrázolása, a tehetetlenség, a magány és a felelősség kétségbeesett egyvelege. Miközben látjuk, hogy a családfenntartó hogyan próbál szó szerint túlélni Afganisztánban, az esős dán helyszíneken ugyanazt a kétségbeesést látjuk, csak egészen más kiváltó okokkal. Hétköznapi epizódok sorát kapjuk, amelynek minden pillanata valamilyen formában vagy maga a háború, vagy ahhoz kapcsolódó momentum. A katonák a misszióban ugyanúgy dolgoznak, mint otthon az anya, vagy később a katonai ügyész, s Lindholmnak sikerül ezeket a tucatpillanatokat, a mindennapok fárasztó perceit úgy bemutatni, hogy közben végig érezzük a feszültséget a film alatt. Ennek köszönhető, hogy néző legyen a talpán, aki el tudja dönteni, Claus helyesen döntött vagy végzetes hibát követett el, amikor bombázást kért az adott területre. Civilek, gyerekek haltak meg? Igen. Biztonságba vitte a katonáit? Igen. Meghaltak volna, ha nem úgy dönt, ahogyan dönt? Igen. Ahogyan ügyvédje megfogalmazta védőbeszéde végén: „Ha elítéljük katonáinkat azért, mert a kötelességüket teljesítik, gyorsan ott találhatjuk magunkat, ahol nagyon nem szeretnénk lenni."
Mondhatjuk persze, hogy az A War logikailag sok sebből vérzik, ám Lindholm remek érzékkel éppen a logikátlanság diadalát ábrázolja a legnagyszerűbben. És ez a logikátlanság mindhárom helyszínen, Afganisztánban, a családi otthonban és a tárgyalóteremben is üvöltő kontrasztot képez az általánosan elfogadott morális alapvetésekkel. A rendezés sikeresen bizonytalanítja el annyira a nézőt, amennyire csak lehet. A film nézése közben lassan magunk sem tudjuk, van-e jogunk ítélkezni bárki felett. Mindenkinek igaza van és senkinek sincs igaza.
Az A War az utóbbi tíz év egyik legerősebb háborús filmje, éppen a határok eltüntetése miatt. Nem látványmozi, de nem is művészfilm. Sikeres keverék, amelynek a végén egyetlen talány marad: miben lehetünk biztosak, ha még a látszólag legegyszerűbb, eldöntendő kérdések feltevése során is kiderül, hogy a válaszok száma végtelen?
A War (Krigen) – 2015
Gyártó: AZ Celtic Films / Nordisk Film Production
Rendező: Tobias Lindholm
Forgatókönyvíró: Tobias Lindholm
Operatőr: Magnus Nordenhof Jonck
Vágó: Adam Nielsen
Szereplők: Pilou Asbaek, Tuva Novotny, Dar Salim
Premier: 2015. szeptember 5. (Velencei Nemzetközi Filmfesztivál)
Magyarországi bemutató: 2016. március 3.
(További filmkritikáinkat ide kattintva olvashatják el.)