A látnok feltaláló
Szöveg: Zilahy Tamás | 2012. november 3. 14:06Dr. Richard Jordan Gatling (1818–1903) amerikai feltaláló, 1862. november 3-án, éppen 150 esztendeje jelentette be az általa feltalált géppuska megszületését. Az eredetileg orvos végzettségű Gatling komolyan hitte, hogy találmánya miatt kevesebb ember fog meghalni, mert fegyvere „kiváltja” az élőerőt a hadseregekben…
„Ha fel tudok találni egy olyan lőfegyvert, amely gyorsasága révén egy embert is képessé tenne arra, hogy száz helyett álljon helyt, nem lenne szükség ekkora hadseregekre, és jelentősen csökkenne a csatáknak és járványoknak kitett emberek száma" – jelentette ki Gatling; sajnos nem lett igaza…
Feltalálói tehetsége már fiatal korában megmutatkozott. Még 21 éves sem volt, amikor megalkotott egy a gőzhajóknál használható hajócsavart. Később a Missouri állambeli St. Louis-ban búza- és rizsvetőgépek fejlesztésén dolgozott. Bár 1850-ben az Ohio Medical College-ban orvosi diplomát szerzett, ezt a hivatását soha nem gyakorolta.
Az amerikai polgárháború kitörésekor Gatling Indianapolisban lakott, ahol a fegyverek fejlesztésének szentelte magát. 1862-ben, a háború elején mutatta be a Gatling-géppuskát. Egy évvel később megalapította a Gatling Gun Companyt. A fegyvert sikerült már a polgárháború alatt kifejleszteni, de nem vett részt sok bevetésben. Gatling 1870-ben a szabadalmát a Colt Firearms gyárnak adta el.
Élete későbbi szakaszában Gatling találmányokat szabadalmazott, kerékpárt, hajócsavart, gőzekét (gőzhajtású traktor), egy motoros ekét és további találmányokat más területeken is.
A géppuska megalkotása során Gatling hat, külön zárral és elsütőszerkezettel ellátott fegyvercsövet szerelt egy kézzel meghajtott tengelyre. A forgás során a lőszer a fegyver tetején elhelyezett tárból, felülről esett a csőbe, a kellő helyzetbe érve a cső elsült, majd tovább forogva kivetette a hüvelyt és a folyamat újrakezdődött.
A megoldás igazi újszerűsége nem a forgómechanizmus volt, sem a tűzgyorsaságot növelő és a túlhevülést megelőző több fegyvercső, hanem a gravitációt kihasználó lőszeradagolás. A biztonságos fegyver az el nem sült töltényt is kivetette, és teljesen gyakorlatlan személyzet is kezelhette. A faállványra szerelt, ló vontatta Gatling-géppuska 200 lövés/perc tűzerővel rendelkezett, ezt később 1200 lövés/percre(!) növelték.
Az amerikai katonai bürokrácia sokkal lassabb volt, a fegyverből alig rendeltek a polgárháború alatt, és csak 1866-ban állították rendszerbe. Alig húsz évvel később megjelent azonban a kétszer gyorsabb Maxim-géppuska, amely kézi meghajtás helyett gázelvezetéses rendszert használt újratöltés céljára, így Gatling géppuskáját az amerikai hadsereg 1911-ben elavultnak ítélte.
A második világháború után a Gatling-féle mechanikus rendszernek elektromos meghajtást fejlesztettek ki, így a Gatling-koncepció alapján működik például az M61 Vulcan gépágyú, melyet 1959-ben állítottak rendszerbe.
Az M61 Vulcan 20 milliméteres hidraulikus, illetve pneumatikus meghajtású hatcsövű, léghűtéses, elektromos gyújtószerkezetű, Gatling-rendszerű (forgó csőköteges), nagy tűzgyorsaságú önműködő gépágyú. Ez az alapvető fedélzeti fegyvere az amerikai katonai repülőgépeknek már 50 éve.
A fegyvert eredetileg a General Electric tervezte és gyártotta, majd később a General Dynamics lett a gyártó. A fejlesztést követően szinte az összes nyugati vadászrepülőgépbe és több bombázóba is beépítették, valamint a haditengerészeti flottaerők közel-légvédelmi eszközei között is helyet kapott Phalanx néven. Itt mutatkoztak meg űrméretbeli korlátai, ezért itt a 20 milliméter űrméretű csöveket 30 milliméteresre cserélték. Több szárazföldi, csapatlégvédelmi változatát is kifejlesztették, mint például az M163-at. Beépített fegyverzetként alkalmazzák az F–22 Raptor amerikai gyártású nehéz vadászbombázón, a világ első ötödik generációs harci repülőgépén.
Gatling örökségét napjaink fegyveres konfliktusaiban is rendszeresen felhasználják a civil áldozatok, a polgári lakosság veszteségeinek minimalizálása érdekében. A feltalálónak talán mégis igaza lett, és kevesebb ember hal meg találmánya miatt…?
Fotó: Archív