Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Az ászok korán haltak

Szöveg: Révész Béla |  2016. szeptember 25. 9:15

Werner Voss egyike volt azoknak az 1. világháborús ászoknak, akiknek elméletileg volt esélye utolérni a „vörös bárót” a légi győzelmek tekintetében. De csak elméletileg. A pilótát 99 évvel ezelőtt, 1917. szeptember 23-án lőtték le Belgium felett.

A Krefeldben született Voss rögtön a világháború kitörésekor felvételét kérte a hadseregbe. Tizenhét éves volt mindössze, amikor már a keleti fronton teljesített szolgálatot, nem sokkal ezután pedig a légierőhöz helyezték át kiképzésre. A felkészülés annyira jól ment neki, hogy rögtön a sikeres vizsgája után utána már ő oktatta a leendő pilótákat. Tehetségét azonban nem hagyhatták parlagon heverni, így – még mindig csak tizenkilenc esztendősen – frontszolgálatra vezényelték. A legendás Oswald Boelcke, az első vadászrepülő század irányítójának parancsnoksága alatt álló Jasta (Jagdstaffel) 2-nél kapott beosztást, ahol a még legendásabb Manfred von Richthofen, más néven Vörös Báró riválisa, egyben egyik legjobb barátja lett. Richtofennel nagyjából egyszerre kezdték a légi győzelmeket számolni, igaz, a Vörös Bárónak két hónap előnye volt az első bevetést számítva Vosshoz képest, aki 1916. november 27-én két lelőtt ellenséges géppel indította el hosszú listáját.

1596020435

Voss 1917 februárjában már huszonkét légi győzelemnél járt, s nevét félelemmel vegyes tisztelettel kezdték emlegetni. Még az év májusában a Jasta 5-ös vadászszázadnál folytatta, nem sokkal később pedig parancsnoknak nevezték ki a hírhedt 10-eshez. Itt kapta meg tehetségéhez méltó gépét, egy Fokker F.I-et, amelyből összesen három darab készült. A repülő mozgékonysága, fordulékonysága óriási előnyt adott Vossnak az ellenséges pilótákkal szemben. A német ász tíz győzelmet könyvelhetett el ezzel a típussal. Megkülönböztető jelzésül gépének orrára szemeket és bajuszt festett, hogy az ellenséges gépek pilótái is azonnal tudják, kivel akadtak össze a levegőben.

1596020435

A német ászok nem éltek sokáig. Még egy év sem telt el Voss első légi győzelme után, amikor 1917. szeptember 23-án utoljára szállt fel a legendás pilóta. Végzetét a versenyszellem okozta. Bár eltávozást kapott, úgy döntött, újra felszáll, pedig aznap már túl volt egy bevetésen. Hogy mégis újra a levegőbe emelkedett, annak Richthofennel való rivalizálása volt az oka. A vörös báró akkor félszáz lelőtt ellenséges gépnél járt, Voss pedig csak néhánnyal volt mögötte lemaradva, azt gondolta, könnyedén átveheti a „vezetést". Belgium felett aztán belefutott a brit légierő 60. repülőszázadának gépeibe, amelyeket habozás nélkül megtámadott. Az angolok hamarosan erősítést kaptak, mégpedig nem is akárkik, hanem a híres 54-es század vadászai. A küzdelem hamarosan reménytelenné vált Voss számára, annak ellenére, hogy gépével olyan trükköket csinált, ami zavarba hozta a sokat látott brit pilótákat. Voss több ellenséges gépet is harcképtelenné tett, de egy sorozat végigszántotta gépe jobb oldalát, s egy lövedék őt is eltalálta. Gépe azonnal süllyedni kezdett, egy brit pilóta pedig, Arthur Rhys-Davids, kihasználva az alkalmat, mögé került és végső, megsemmisítő találatokkal árasztotta el a Fokkert, amely végül a földbe csapódott és ezer darabra szakadt. Vossnak negyvennyolc légi győzelem volt a háta mögött.

1596020436

Bár a történelem nem ismeri a „mi lett volna, ha…" típusú kérdéseket, Voss esetében valóban nagy volt az esélye, hogy felülmúlja Richthofen teljesítményét. Ha azon a kilencvenkilenc évvel ezelőtti napon nem lövik le, valószínűleg sikerül neki. Így azonban a Vörös Báró lett a légi csaták királya. Igaz, sokáig ő sem tudott örülni a dicsőségnek: fél évvel később ő is életét vesztette egy ütközetben. Akkor nyolcvan igazolt győzelemnél járt.

1596020436