Furcsa égi háború
Szöveg: Snoj Péter | 2016. május 8. 18:22A két észak-vietnami An-2-es lassan, illetve amennyire lehetett, halkan zötykölődött Laosz irányába. A radarmagasság alatti lopakodásuk azonban hamar félbeszakadt, mivel a nyomukba eredt egy amerikai UH-1 Huey szállítóhelikopter, fedélzetén egy AK-47-es gépkarabéllyal. Ami végül is mindkét gép vesztét jelentette…
A hazánkban is jól ismert An-2-es „Ancsa" ugyan sosem számított gyors repülőgépnek, mégis sok hadsereg kedvelte igénytelensége miatt (Észak-Korea például a mai napig rendszerben tartja). A kisebb csapatok szállítására is alkalmas kétfedeles ugyanis akár rossz terepviszonyok között és rövid felszállópálya esetén is jól üzemeltethető. Éppen ezért az olykor szorult helyzetbe került észak-vietnami haderő is örömmel vetette be, akár az eredeti rendeltetésétől teljesen távol álló feladatokra is.
Egy alkalommal, 1968. január 12-én két Ancsát bíztak meg azzal a feladattal, hogy amennyire lehet lopakodva elérjék, majd lebombázzák az amerikaiak egyik titkos radarállomását, amelyet egyébként civilnek öltözött légierős önkéntesek üzemeltettek titokban. A 85-ös pontként ismert állomás egy majdnem kétezer méter magas hegy tetején állt, feladata a környező ellenséges repülőmozgások megfigyelése volt. Mindemellett tökéletes rejtekhelyet nyújtott a CIA ügynökeinek és kisegítette a szintén CIA-kötődésű Air America pilótáinak titkos munkáját.
Az eredetileg négygépes kötelékből kettő visszafordult (feltehetően műszaki hiba miatt) a támaszpontjuk felé, a maradék géppár azonban rendületlenül közeledett a kijelölt célpont irányába. Elérve a radarállomást, megkezdődött a kegyetlen támadás: mindkét gépről egy-egy aknagránátot vetettek az amerikaiakra, majd megkezdték a következő körre való felkészülést.
Szerencsétlenségükre az első világháborúba illő jelenetet végignézte egy az Air America égisze alatt lőszert szállító UH-1-es helikopter pilótája is. Ted Moore azonnal a gépek nyomába eredt és utasította a fedélzeti technikusát, Glenn Woodsot, hogy bontsa fel az egyik, általuk szállított faládát. Woods engedelmeskedve, felfeszített egyet és kikapott belőle egy AK-47-es gépkarabélyt.
Moore az Ancsák fölé repült. Az An-2-eseket nem volt nehéz utolérni és tartani velük a tempót. Woods rövid sorozatokkal kezdte szórni a szeme elé kerülő gépeket. Csaknem húsz perc hegyek-völgyek közötti hajsza után a vezérgép megadta magát a találatoknak, s lángokba és füstbe borulva csapódott egy hegyoldalba. Pár perccel később a másik gép is követte párja sorsát.
Ted Moore és Glenn Woods ezzel történelmet írtak: a vietnami háború első és egyetlen helikopterrel végrehajtott – kétszeres – légi győzelmét tudhatták magukénak.
A 85-ös pontot egyébként két hónappal később bevette az észak-vietnami hadsereg, kivégezve minden amerikai katonát, akit ott találtak.