Hercules a fedélzeten
Szöveg: Snoj Péter | 2016. december 18. 16:39Az Amerikai Egyesült Államok hadereje mindig is ismert volt azokról az olykor igencsak furcsa kísérleteiről, amelyek vagy beváltak, vagy nem. A hatvanas években például az akkoriban újdonságnak számító C-130 típusú, Hercules becenevű négymotoros szállítógépet kívánták repülőgéphordozó-kompatibilissé tenni. Sikerrel.
Ha megnézzük a gép adottságait, elképzelhetetlennek tűnik, hogy egy ekkora termetű gép, hogy volna képes sikeresen landolni egy repülőgéphordozó-hajó fedélzetén. A hitetlenkedőknek azonban ellenpéldát állít a valóság, hiszen 1963 októberében James H. Flatley hadnagynak sikerült letennie egy ilyen gépet a USS Forrestalra.
Még különlegesebbé teszi a történetet az a tény, hogy Flatley ezen kísérlet előtt – kis túlzással – sosem repült C-130-on. Ő ugyanis vadászpilóta volt a haditengerészetnél és azért választották ki a feladatra, mert parancsnokai úgy vélték, hogy a pilóták közül ő végzi a legjobban és a legszebben a hajó fedélzetére történő leszállásokat.
Amikor megkapta a feladatra szóló felkérés – saját bevallása szerint – többször is visszakérdezett, hogy nincs-e tévedés a dologban. Felettesei igyekeztek meggyőzni, hogy ez bizony lehetséges, és a Hercules igenis alkalmas úgynevezett COD (carrier onboard delivery) feladatra, azaz repülőgéphordozón történő leszállásra.
A hosszas elméleti tervezéseket és a szárazföldi bázisokon történő gyakorlórepüléseket követően 1963. október 30-án, Bostontól mintegy ötszáz mérföldre (körülbelül 800 kilométer) történelmi pillanat zajlott le. Flatley hadnagy első próbálkozása alkalmával sikeresen földet, azaz fedélzetet ért a USS Forrestalon, ezzel beírva magát a történelembe, mint az első pilóta, aki az addigi legnagyobb és legnehezebb repülőgéppel hajóra szállt (ismereteink szerint a mai napig is).
Az első sikert követően még további 29 átstartolást, 21 sikeres leszállást és szintén 21 segítség nélküli (avagy katapult nélküli) felszállást hajtott végre legénységévével. E fel- és leszállások során egyaránt tesztelték a gépet üresen és „teletömve" is.
A kísérletek végén a flotta úgy találta, hogy a C-130-t körülbelül 4 000 kilométeres hatósugárban, megközelítőleg 11 400 kilogramm súllyal lehet sikeresen működtetni hajóra szállással. A sikerek ellenére végül a bírák mégis úgy ítélték meg, hogy túl sok a kockázati tényező, ezért a programot lezárták és egy új géptípus, a C-2 Greyhound felé fordították a figyelmüket.
James H. Flatley hadnagy bátor részvételéért Kiemelt Légiszolgálat Kereszt kitüntetést kapott.