Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Hercules a fedélzeten

Szöveg: Snoj Péter |  2016. december 18. 16:39

Az Amerikai Egyesült Államok hadereje mindig is ismert volt azokról az olykor igencsak furcsa kísérleteiről, amelyek vagy beváltak, vagy nem. A hatvanas években például az akkoriban újdonságnak számító C-130 típusú, Hercules becenevű négymotoros szállítógépet kívánták repülőgéphordozó-kompatibilissé tenni. Sikerrel.

A manapság is közkedvelt típust sok nemzet hadseregében megtalálni. Sokoldalúsága, magas teherbírása méltán tették közkedveltté. Éppen ezért igyekezett az amerikai hadvezetés „még egy bőrt lehúzni róla", amikor is úgy döntöttek, hogy egy a haditengerészetet is kiszolgáló szállítógépet faragnak a mára már ikonikussá vált Herkulesből.

1596024917

Ha megnézzük a gép adottságait, elképzelhetetlennek tűnik, hogy egy ekkora termetű gép, hogy volna képes sikeresen landolni egy repülőgéphordozó-hajó fedélzetén. A hitetlenkedőknek azonban ellenpéldát állít a valóság, hiszen 1963 októberében James H. Flatley hadnagynak sikerült letennie egy ilyen gépet a USS Forrestalra.
Még különlegesebbé teszi a történetet az a tény, hogy Flatley ezen kísérlet előtt – kis túlzással – sosem repült C-130-on. Ő ugyanis vadászpilóta volt a haditengerészetnél és azért választották ki a feladatra, mert parancsnokai úgy vélték, hogy a pilóták közül ő végzi a legjobban és a legszebben a hajó fedélzetére történő leszállásokat.

1596024917

Amikor megkapta a feladatra szóló felkérés – saját bevallása szerint – többször is visszakérdezett, hogy nincs-e tévedés a dologban. Felettesei igyekeztek meggyőzni, hogy ez bizony lehetséges, és a Hercules igenis alkalmas úgynevezett COD (carrier onboard delivery) feladatra, azaz repülőgéphordozón  történő leszállásra.

1596024917

A hosszas elméleti tervezéseket és a szárazföldi bázisokon történő gyakorlórepüléseket követően 1963. október 30-án, Bostontól mintegy ötszáz mérföldre (körülbelül 800 kilométer) történelmi pillanat zajlott le. Flatley hadnagy első próbálkozása alkalmával sikeresen földet, azaz fedélzetet ért a USS Forrestalon, ezzel beírva magát a történelembe, mint az első pilóta, aki az addigi legnagyobb és legnehezebb repülőgéppel hajóra szállt (ismereteink szerint a mai napig is).

1596024917

Az első sikert követően még további 29 átstartolást, 21 sikeres leszállást és szintén 21 segítség nélküli (avagy katapult nélküli) felszállást hajtott végre legénységévével. E fel- és leszállások során egyaránt tesztelték a gépet üresen és „teletömve" is.
A kísérletek végén a flotta úgy találta, hogy a C-130-t körülbelül 4 000 kilométeres hatósugárban, megközelítőleg 11 400 kilogramm súllyal lehet sikeresen működtetni hajóra szállással. A sikerek ellenére végül a bírák mégis úgy ítélték meg, hogy túl sok a kockázati tényező, ezért a programot lezárták és egy új géptípus, a C-2 Greyhound felé fordították a figyelmüket.

James H. Flatley hadnagy bátor részvételéért Kiemelt Légiszolgálat Kereszt kitüntetést kapott.