Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A Boeing Apache-okat korszerűsít

2007. január 1. 0:00

A Boeing cég – egy, a közelmúltban aláírt 1,15 milliárd dolláros szerződés értelmében – összesen százhuszonhat AH–64D Apache Longbow helikoptert korszerűsít; ezek közül kilencvenhatot az USA szárazföldi hadereje (U.S. Army) üzemeltet, a maradék harminc pedig az Egyesült Arab Emirátusok fegyveres erőinél van rendszeresítve. A szerződéssel egyébként ötszázkilencvenhétre nőtt a modernizációs programba bevont amerikai Apache-ok száma. A U.S. Army ezen felül további huszonhét ilyen típusú forgószárnyast rendelt a gyártótól, pótolandó a háborús veszteségeket.

Új fejlesztésű páncélozott műszaki jármű a svájci szárazföldi erőknél. A Rheinmetall Defense Systems tizenkét vadonatúj fejlesztésű Kodiakot – a Leopard 2 vázán alapuló, nehézpáncélzatú műszaki járművet – szállít a svájci szárazföldi erők műszaki alakulatainak, az elsőt várhatóan két éven belül. Az eszköz kategóriája új generációját képviseli, melynek a svájciak az első vásárlói. A Kodiak egyébként a német Rheinmetall Landsysteme GmbH és a svájci RUAG Land Systems közös fejlesztőmunkájának eredménye. A csúcstechnikát képviselő rendszer már több állam érdeklődését felkeltette.


Gondok a T–90C indiai gyártása körül.
India háromszáz T–90C típusú harckocsi vásárlásán gondolkodik, melyeket az oroszországi Nyizsnij Tagilban működő Uralvagonzavod gyártana az ázsiai atomhatalomnak két év alatt, 866 millió dollárért. A lánctalpasokat eredetileg Indiában szerelték volna össze, Oroszországból szállított alkatrészkészletből, de az erre jogosult – Avadiban található – üzemnél még nincsenek meg a sorozatgyártás feltételei. Pedig egy 2001-es megállapodás értelmében a kormány akár ezer, helyben összeszerelt T–90C-t venne át az említett vállalattól. Manmohan Singh, indiai miniszterelnök a témáról szólva elmondta, hogy Avadiban még nem sikerült megoldást találni a harckocsik néhány alapvető részegységének nagy mennyiségben történő előállítására, ráadásul az orosz szállítókkal sem zökkenőmentes a kapcsolat.


Oroszország MiG–35 vadászgépeket ajánl Indiának.
Oroszország is részt kíván venni az indiai haderő vadászgép-tenderén, egyik legújabb fejlesztésével, a MiG–35 típusú vadászgéppel – derült ki az orosz védelmi miniszter minapi nyilatkozatából. India korábban bejelentette, hogy pályázatot ír ki százhuszonhat könnyűvadászgép beszerzésére, hozzávetőleg négymilliárd dollár értékben. A MiG–35, amely a MiG–29M OVT (Fulcrum F) exportváltozata, rendkívül jó manőverező-képességű légifölény-vadászgép. Ezt a modellt először 2005 augusztusában láthatták az érdeklődők a Moszkva mellett rendezett MAKS légibemutatón. Oroszország MiG–35-ösei amerikai, svéd és francia vadászgépekkel versengenek majd az indiai megrendelésért. Részben ide kapcsolódik, hogy Vladimir Barkovszkij – a MiG-cég vezérigazgató-helyettese – közlése szerint megkezdődtek az indai haditengerészetnek szánt MiG–29K (Fulcrum D – képünkön) repülési tesztjei. A típusból Oroszország tizenhatot (tizenkét együléses K modellt, illetve négy kétüléses KUB jelűt) szállít, egy 740 millió dolláros szerződés értelmében, melyet 2004 januárjában írtak alá. A megállapodás egyik pontja értelmében Indiának lehetősége nyílik 2015-ig további harminc repülő beszerzésére. Az első MiG–29-es várhatóan 2007 júniusában érkezik, még az előtt, hogy a Vikramaditya (korábban Gorskov admirális) repülőgép-hordozót – korszerűsítésének befejeztével – átadják Indiának. Az összes gépet előreláthatólag 2009-ig leszállítják a megrendelőnek.


Az USA légiereje új tankergépek beszerzését tervezi.
Az Amerikai Egyesült Államok légiereje január végén – a légi utántöltő repülőgépek beszerzésére vonatkozó ajánlatkérés megtételével – útjára indította az utóbbi évek egyik legjelentősebb beszerzési programját. Két jelölt verseng a 30–40 milliárd dolláros megrendelésért. A Boeing-cég a KC–767-essel (vagy a nagyobb méretű 777-es egy változatával), valamint a Northrop Grumman/EADS, amely az Airbus A330-asának katonai változatát, a KC–30-ast ajánlja. A hírek szerint az előbbi az olcsóbb modell, de az új típus kiválasztásánál korántsem biztos, hogy ez dönt; az alkalmazhatóság fontosabb szempont lehet a gép áránál.

Összeállította: Feith László