A Hyundai ajánlata a Maláj Királyi Haditengerészetnek
Szöveg: honvedelem.hu / haborumuveszete.hu | 2022. május 13. 16:21A malajziai Kuala Lumpurban március 28-31. között tartották meg a Defence Service Asia Exhibition and Conference 2022 (DSA 2022) tengerészeti kiállítást, amely az egyik legnagyobb ilyen jellegű eseménynek számít Ázsiában.
Jelentőségét növeli, hogy mivel jelenleg is zajlik a Maláj Királyi Haditengerészet modernizációja, az ebben részt venni kívánó cégek bemutathatták legújabb fejlesztéseiket az esetleges megrendelés reményében. Modernizációs programja során a maláj flotta három új, nagyméretű támogatóhajót kíván hadrendbe állítani, ezek közül az első kettőt 2021 és 2025 között, a harmadikat pedig 2035-ig. A pályázaton a holland Damen, a francia Naval Group, a kínai CSOC, az indonéz PT PAL, a japán Mitsui, a török TAIS, valamint a dél-koreai Hyundai Heavy Industries kíván részt venni és ez utóbbi a kiállításon már be is mutatta HDL-13000 jelzésű konstrukcióját, amelyet a cég nyilatkozó képviselője szerint direkt a maláj igényeknek és a pályázatban foglalt követelményeknek megfelelően alakítottak ki.
A HDL-13000 hossza 160, legnagyobb szélessége 25 méter, vízkiszorítása pedig 13 000 tonna lesz. Meghajtása úgynevezett CODAD (kombinált dízel és dízel) rendszerű, vagyis a két hajtómű mindegyike, egy tengelykapcsoló segítségével egymaga is forgathatja a két propellert. A hajótest teljes hosszán végighúzódó járműfedélzeten, amelynek a taton és kétoldalt is lesznek kapui, egyszerre tizenhat harckocsi és hat könnyebb páncélozott jármű, illetve különböző katonai tehergépjárművek helyezhetőek el. Csapatszállító küldetés esetén legalább ötszáz katona és felszerelésük, valamint járműveik is együtt utazhatnak a műveleti zónába. A kirakodás megkönnyítése érdekében a beépített ballaszttartályok feltöltésével a hajó merülését igény szerint megnövelhetik, lényegében az „leültethető” lesz.
További érdekesség, hogy a tervek szerint a járműfedélzet hátsó szekcióját részben eláraszthatóra tervezik, hogy a kétéltű járművek a part megközelítése nélkül, közvetlenül is indíthatók legyenek, vagy légpárnás partraszállítókat is fogadhassanak. A HDL-13000 mindezek mellett alkalmas lesz arra is, hogy tartalék üzemanyaggal lásson el más hajókat a saját tartályaiból, mert ehhez rendelkezni fog a megfelelő fedélzeti rendszerekkel. A hajó zárt felépítményében lévő hangárban legalább három Caracal típusú közepes, többcélú helikopter tárolható és ezek a tatfedélzet jelentős részét elfoglaló leszállópályáról üzemelhetnek majd.