Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A szerencsés tizenhárom

Szöveg: Trautmann Balázs | Fotó: Kabdebon Szabolcs hadnagy |  2020. november 14. 8:32

Amikor péntek 13-án érkezik meg a Magyar Honvédség tizenharmadik Airbus H145M könnyű, többcélú helikoptere – méghozzá a minden túlzás nélkül borzasztónak nevezhető időjárás ellenére – az igencsak szerencsés hétzárásnak nevezhető.

20201113_H145M (9)

Két kutató-mentő feladatú forgószárnyas landolt november 13-án, a kora délutáni órákban az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis betonján. „A négy pilóta egyike magyar volt: Kovács Sándor főhadnagy segítette a biztonságos hazaérkezést három német kollégája mellett” - emelte ki dr. Koller dandártábornok, a helikoptereket szokás szerint személyesen fogadó bázisparancsnok.

Az alacsony, 120-150 méteres felhőalap miatt nagy szerepet kaptak a típus digitális - a pilóta válláról rengeteg terhet levevő - műszerei. Az időjárás miatt volt egy kis változás is: Wiener Neustadt helyett a gépek végül a schwechati repülőtéren hajtották végre az üzemanyag-utántöltést, majd indultak tovább Szolnokra.

20201113_H145M (12)

A felhők mellett a koronavírus miatti veszélyekre is ügyelni kellett. A már jól bevált protokoll szerint a német pilóták a leszállás és a gépek átadása után saját maguk sétáltak el a rájuk váró Piper kisrepülőgéphez, ami egyenesen hazaszállította őket. Így minimalizálható volt a kockázat, hiszen nem kerültek közel a bázison szolgálatot teljesítő, de természetesen maszkot és kesztyűt viselő katonákhoz.

2020 december elején még további három helikopter megérkezése várható, így az évet egy, már tizenhat gépes flottával tudja zárni a típust Szolnokon üzemeltető helikopterbázis – mondta érdeklődésünkre Koller tábornok. A kutató-mentő képesség kiterjesztését jelenti majd az, ha 2021 közepétől már ezek a gépek is „beszállnak” a magyar légteret vigyázó, Szolnokon és Pápán az év minden napján készültségben lévő Mi-17-esek mellé.

20201113_H145M (10)

A gépek száma mellett a hajózók képességei is növekednek, hiszen már itthon repülnek a Donauwörthben éjellátó szemüveges oktatópilótai képesítést szerzett magyar pilóták. Jövőre pedig várhatóan megkezdődik majd a HForce fegyverrendszerrel végzett hazai képzés is, ennek megfelelően már éleslövészetekre is sor kerülhet majd, nappal és éjjel egyaránt. Ezzel is bővül majd az a „képességcsomag”, melyeket ezek a korszerű, minden szempontból a XXI. századot képviselő, modern gépek nyújtanak az ország biztonsága és a Magyar Honvédség alkalmazási lehetőségének növelésében - tette hozzá a dandártábornok.