„Afganisztánban fontos, hogy agyonvághatatlan legyen az autó”
Szöveg: Kánya Andrea | 2008. február 6. 6:12Sajtótájékoztató keretén belül ismertette 2008-as terveit a Palik Racing Team, és bár az idei lefújt Dakar miatt még mindig szomorkodnak kicsit, a bánat hamar elszáll majd a sok verseny alatt. Palik László emellett az afganisztáni útján megszemlélt terepjárókról is mesélt a honvedelem.hu-nak.
Dr. Grigalek Gábor, Walter Csaba, Palik László, Héder Barna és Rényi Ádám sorakoztak fel a Palik Racing Team sajtótájékoztatójának hosszú asztala mögött, hogy az év eleji Dakar- kudarc után idei kecsegtető terveikről és versenynaptárukról adjanak számot az újságíróknak.
Palik László pár mondat erejéig még visszatért a terrorfenyegetettség miatt lefújt Dakar rally-ra, de mint mondta, „a történet túl van beszélve, és tovább kell lépni."
A versenynaptár
A Palik László szerint szinte már lebonyolíthatatlannak tűnő versenynaptár egy teljes magyar rally sorozattal kezdődik, mely 7 versenyből áll majd. Ezt követi a FIA terep rally világkupa, amelyre a team már pénteken Szaúd-Arábiába utazik. A sorban mindezeket követi a VLN futam Németországban, amely hosszú távú pályaversenyekből áll. Itt Palikék egy német csapattól bérelt BMW-vel indulnak útnak.
Palik elmondta, mindig párosával állnak a rajthoz, együtt (azaz Grigalek, Walter és Palik) nem. A sor itt nem ér véget, hiszen a Közép-Európai Rally Budapestről indul, és Románián, valamint Szovátán keresztül Debrecenbe, Veszprémbe és Balatonfüredre is elér majd, mindezzel felhívva a figyelmet
A sajtótájékoztatón Héder Barna a versenyek televíziós lebonyolításról beszélt. Így megtudtuk, napi beszámolókat láthatunk majd az RTL Klubon. Héder szerint az út pikantériája a szaúd-arábiai futam, hiszen pont terrorveszély miatt fújták le év elején a versenyt, most mégis egy veszélyes terepre mennek. Héder Barna szerint „Szaúd-Arábia zártabb ország, sok helyen nem vehetjük majd elő a kamerát."
A legveszélyesebb pálya
A VLN futamról, mely a világ legizgalmasabb pályája, Dr. Grigalek mesélt. „ Németország délnyugati részében, a Eiffel-hegységben helyezkedik el Nürburg, amely tíz, 24 és fél kilométer nyomvonalú pályát jelent. Ez a Hungaroring körülbelül hatszorosa", mondta a plasztikai sebész, aki viccesen megemlítette, sokan azt gondolhatják, ő most azért van itt, mert pont azon a klinikán tanult, ahol Niki Laudát – Grigalek doktor szavaival – „helyrerakták".
És valóban van kapcsolat a múlt és a jelen között, hiszen pont ezen a szakaszon szenvedett balesetet Niki Lauda 1976-ban. Ezután döntöttek úgy, hogy e szakasz nem biztonságos, és beszüntették a Forma-1-et.
A nürburgi versenyen 210 nevező engedélyezett. A szakaszon nincs bukótér, keskeny, szűk és dimbes-dombos, ezért tehát az egyik legveszélyesebb pályának bizonyul.
Walter Csaba végül a 24 órás versenyről adott számot, amely a harminchatodik alkalommal kerül megrendezésre. Ezen 220-230 induló versenyző lesz. A pálya 800 méter magasan van, és nagy hőingadozásra is számítanak az éjjelek és a nappalok között.
Végezetül Palik László bemutatta azt a karórát, melyet abból a célból kapott, hogy tegye ismertté a Dakaron, hogy hazaértével elárverezzék, és a bevételt átadják a Gyermekrák Alapítványnak.
Sietni kell, valami történik, például lőnek
A sajtótájékoztatón a rallyn kívül volt szerencsénk Palik Lászlótól megtudakolni, hogyan vélekedett az afganisztáni terepjárókról, melyet a magyar katonák használnak.
„Kettős célja volt annak, hogy kimentünk Afganisztánba. Egyrészt az, hogy elmondjam a véleményem azokról az autókról, amelyekkel ott a magyar szakemberek dolgoznak, másrészt, hogy ha tudok, segítsek azoknak, akiknek az a feladatuk, hogy az ottani körülmények között a lehető leghatékonyabban vezessék ezeket a járműveket. Ez azt jelenti, hogy egyetlen speciális elemet akartunk átadni, ami a mi szakterületünk. Tökéletesen képzettek arra, ami az ő feladatuk, mi pedig abban segítettünk, mikor van az az állapot, amikor vége annak a rutinnak, ami az ő dolguk, és el kell kezdeni sietni, mert valami történik. Például hogy ezeket a járműveket hogyan lehet kapkodva vezetni, ha mondjuk lőnek. Ebből a szempontból én kitűnő szakemberekkel találkoztam, akikkel nagyon hamar megtaláltuk a közös hangot. Talán mondhatom, hogy sikerült néhány elemet átadnom abból, hogy krízishelyzetben mit tudnak csinálni ezzel az autóval, illetve azt, hogy ebben a járműben sokkal több van adott esetben, mint ami a hétköznapi használatban szokásos. Tehát ha hirtelen ritmust és tempót kell váltani, akkor ezek az autók extrém dolgokat kibírnak", vélekedett Palik.
Agyonvághatatlan és igénytelen
Az Afganisztánban töltött időről az autóversenyző-televíziós pozitívan nyilatkozott. „Mivel mi az életünk jelentős részét terepen, terepjárókban töltjük, azt gondolom, emiatt nin