Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

„Afganisztánban fontos, hogy agyonvághatatlan legyen az autó”

Szöveg: Kánya Andrea |  2008. február 6. 6:12

Sajtótájékoztató keretén belül ismertette 2008-as terveit a Palik Racing Team, és bár az idei lefújt Dakar miatt még mindig szomorkodnak kicsit, a bánat hamar elszáll majd a sok verseny alatt. Palik László emellett az afganisztáni útján megszemlélt terepjárókról is mesélt a honvedelem.hu-nak.

Dr. Grigalek Gábor, Walter Csaba, Palik László, Héder Barna és Rényi Ádám sorakoztak fel a Palik Racing Team sajtótájékoztatójának hosszú asztala mögött, hogy az év eleji Dakar- kudarc után idei kecsegtető terveikről és versenynaptárukról adjanak számot az újságíróknak.
Palik László pár mondat erejéig még visszatért a terrorfenyegetettség miatt lefújt Dakar rally-ra, de mint mondta, „a történet túl van beszélve, és tovább kell lépni."

A versenynaptár

A Palik László szerint szinte már lebonyolíthatatlannak tűnő versenynaptár egy teljes magyar rally sorozattal kezdődik, mely 7 versenyből áll majd. Ezt követi a FIA terep rally világkupa, amelyre a team már pénteken Szaúd-Arábiába utazik. A sorban mindezeket követi a VLN futam Németországban, amely hosszú távú pályaversenyekből áll. Itt Palikék egy német csapattól bérelt BMW-vel indulnak útnak.

Palik elmondta, mindig párosával állnak a rajthoz, együtt (azaz Grigalek, Walter és Palik) nem. A sor itt nem ér véget, hiszen a Közép-Európai Rally Budapestről indul, és Románián, valamint Szovátán keresztül Debrecenbe, Veszprémbe és Balatonfüredre is elér majd, mindezzel felhívva a figyelmet

1595872847
országunkra is. Ezt követi végezetül a spanyol-portugál szakasz, a Rally Transiberico.

A sajtótájékoztatón Héder Barna a versenyek televíziós lebonyolításról beszélt. Így megtudtuk, napi beszámolókat láthatunk majd az RTL Klubon. Héder szerint az út pikantériája a szaúd-arábiai futam, hiszen pont terrorveszély miatt fújták le év elején a versenyt, most mégis egy veszélyes terepre mennek. Héder Barna szerint „Szaúd-Arábia zártabb ország, sok helyen nem vehetjük majd elő a kamerát."

A legveszélyesebb pálya

A VLN futamról, mely a világ legizgalmasabb pályája, Dr. Grigalek mesélt. „ Németország délnyugati részében, a Eiffel-hegységben helyezkedik el Nürburg, amely tíz, 24 és fél kilométer nyomvonalú pályát jelent. Ez a Hungaroring körülbelül hatszorosa", mondta a plasztikai sebész, aki viccesen megemlítette, sokan azt gondolhatják, ő most azért van itt, mert pont azon a klinikán tanult, ahol Niki Laudát – Grigalek doktor szavaival – „helyrerakták".
És valóban van kapcsolat a múlt és a jelen között, hiszen pont ezen a szakaszon szenvedett balesetet Niki Lauda 1976-ban. Ezután döntöttek úgy, hogy e szakasz nem biztonságos, és beszüntették a Forma-1-et.

1595872847

A nürburgi versenyen 210 nevező engedélyezett. A szakaszon nincs bukótér, keskeny, szűk és dimbes-dombos, ezért tehát az egyik legveszélyesebb pályának bizonyul.
Walter Csaba végül a 24 órás versenyről adott számot, amely a harminchatodik alkalommal kerül megrendezésre. Ezen 220-230 induló versenyző lesz. A pálya 800 méter magasan van, és nagy hőingadozásra is számítanak az éjjelek és a nappalok között.

Végezetül Palik László bemutatta azt a karórát, melyet abból a célból kapott, hogy tegye ismertté a Dakaron, hogy hazaértével elárverezzék, és a bevételt átadják a Gyermekrák Alapítványnak.

Sietni kell, valami történik, például lőnek

A sajtótájékoztatón a rallyn kívül volt szerencsénk Palik Lászlótól megtudakolni, hogyan vélekedett az afganisztáni terepjárókról, melyet a magyar katonák használnak.

„Kettős célja volt annak, hogy kimentünk Afganisztánba. Egyrészt az, hogy elmondjam a véleményem azokról az autókról, amelyekkel ott a magyar szakemberek dolgoznak, másrészt, hogy ha tudok, segítsek azoknak, akiknek az a feladatuk, hogy az ottani körülmények között a lehető leghatékonyabban vezessék ezeket a járműveket. Ez azt jelenti, hogy egyetlen speciális elemet akartunk átadni, ami a mi szakterületünk. Tökéletesen képzettek arra, ami az ő feladatuk, mi pedig abban segítettünk, mikor van az az állapot, amikor vége annak a rutinnak, ami az ő dolguk, és el kell kezdeni sietni, mert valami történik. Például hogy ezeket a járműveket hogyan lehet kapkodva vezetni, ha mondjuk lőnek. Ebből a szempontból én kitűnő szakemberekkel találkoztam, akikkel nagyon hamar megtaláltuk a közös hangot. Talán mondhatom, hogy sikerült néhány elemet átadnom abból, hogy krízishelyzetben mit tudnak csinálni ezzel az autóval, illetve azt, hogy ebben a járműben sokkal több van adott esetben, mint ami a hétköznapi használatban szokásos. Tehát ha hirtelen ritmust és tempót kell váltani, akkor ezek az autók extrém dolgokat kibírnak", vélekedett Palik.

Agyonvághatatlan és igénytelen

1595872847
Palik László szerint a misszióban a lehető legjobb márkát használják.„ Alapvetően a D-osztályú Mercedesek a világ legjobb terepre gyártott autói, amik a nehéz viszonyok leküzdésében múlhatatlan tapasztalatra tettek szert az elmúlt évtizedek alatt, amióta gyártják őket. Vannak természetesen bizonyos korlátok, például ezeket kell leküzdeni, ha sietni kell. Struktúráját alapvetően nem a nagy tempójú haladásra, hanem a minél hatékonyabb terep-leküzdésre találták ki, de bizonyos feltételrendszerek megléte esetén ezekkel az autókkal is lehet gyorsan menni. Egy tény, hogy arra, amire ezeket az autókat szánták és használják, a legjobb választás volt ez a típus, hiszen mindent kibír. Ez az az autó, ami agyonvághatatlan és igénytelen. Ilyen körülmények között, mint Afganisztán, a szervíz-igénytelenség, az üzemanyag-minőség nem igényes volta nagyon fontos dolgok. Itt olyan minőségű gázolajat, amit utcai járműbe töltene az ember, nem nagyon lehet tenni, ezek az autók ezt is kibírják", mutatott rá Palik László.

Az Afganisztánban töltött időről az autóversenyző-televíziós pozitívan nyilatkozott. „Mivel mi az életünk jelentős részét terepen, terepjárókban töltjük, azt gondolom, emiatt nin

1595872847
cs akklimatizációs igény. Természetesen a gyakorlásból és a tanulásból soha nem elég, ám ha mondjuk 3 hétig összezárva lennénk, és úgy gyakorolhatnánk, akkor sokkal többet el lehetne érni. De azt gondolom, hogy egy ilyen tréning megszervezése sem volt egyszerű a Magyar Honvédség részéről. Látni kell, és mi átláttuk, hogy háborús területen voltunk, ottlétünk minden egyes eleme egyfajta katonai fegyelemben kellett, hogy működjön, mert a körülménynek bármikor rosszra fordulhatnak. Az ott állomásozó katonákról azt gondolom, kiváló szakemberek, és a Bocsi (Bochkor Gábor) és én is azt tudjuk mondani, hogy büszkék voltunk arra, hogy magyarok vagyunk, mert akik ott vannak, nagyon magas szinten, hivatásszerűen űzik, amit csinálnak."