Ahol a teázás is kihívás
Szöveg: Kálmánfi Gábor | 2011. május 10. 10:53Kétségtelen, hogy sokat hallunk-olvasunk a Magyar Honvédség afganisztáni szerepvállalásáról. De vajon egészen konkrétan milyen is a mindennapi élet arrafelé? Hogyan, mit és miért tesznek ott a katonák? És mi mindebben a szerepe az MH Civil-katonai Együttműködési és Lélektani Műveleti Központ katonáinak, akik napi kapcsolatban vannak a helyiekkel és gyakorlatilag minden gondjukat ismerik? Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ, kerekasztal-beszélgetés formájában a honvedelem.hu.
Molnár Mihály: Amikor először kimentem Afganisztánba – a központtól elsőként –, az akkori parancsnokhelyettesem (most már parancsnok) Boldizsár Gábor ezredes azt mondta: „Misi, most bedobunk a darálóba, aztán meglátjuk mi jön ki belőle." Ez tökéletesen lefesti az akkori helyzetet. A Könnyű Gyalog Századnak egy hónap alatt kellett felkészülnie a voltképpen teljesen ismeretlen területen induló misszióra. Ez nagyon nagy kihívás volt, de aztán persze belerázódtunk.
Harmath Tamás: Én 2005-ben estem át a két és fél hónapos CIMIC-felkészítésen, ahol alaposan körbejártuk Afganisztán kulturális és vallási viszonyait és életkörülményeit. A korábban kint járt kollégáknak köszönhetően már volt egyfajta rálátásunk.
Hetzmann Diána: Mivel már régóta a központnál szolgálok, volt annyi előnyöm, hogy minden korábban kint járt kollégámtól össze tudtam gyűjteni a kint felhalmozódott tapasztalatokat. Viszonylag ismertebb környezetbe mentem tehát ki, de ettől függetlenül ugyanúgy meglepő volt a kulturális különbség. Engem például az lepett meg elsőre, amit egy hídon áthaladva a folyó partján láttam. Valaki éppen akkor állt neki ott kamiont mosni, mellette tíz méterre pedig fürdött egy kisgyerek. Ezek után gondolom, hogy vízhiány esetén abból a folyóból vették a vizet is. Hirtelen ez elsőre igencsak sokkoló volt.
Koppányi Zsuzsanna: Az iszlám vallás lényegét minden misszióba menő katonának ismernie kell. Tisztában kell lennie azzal, hogy mit nem szabad sosem tennie, mert eleve sértésnek veszik. Például: ne nyúljon bal kézzel az ételhez, vagy ne menjen be koszos cipővel egy házba… A konkrétumoknál azonban sokkal lényegesebb, hogy meg tudja érteni ezeknek az embereknek a gondolkodásmódját. A felkészítés során sokat építünk persze az előzetes tapasztalatokra és a misszióból hazatért katonák történeteire is.
Például?
MM: Vegyük alapul mondjuk az egyszerű teázást! Ez egyébként itthon teljesen hétköznapi dolog, de ott számunkra, mindenféle rosszindulat nélkül mondom, extrém kihívásnak tekinthető…
HD: … de legalább felforralják a vizet…
MM: … igen, felforralják, az esetenként a koszos patakból kimert vizet.
Sokat hallottunk már a szertartásos afgán teázásról, de hogyan is zajlik ez egész pontosan?
MM: Igen, a teázás az afgán kultúra fontos része. Ha meghívnak teázni, mindenképpen el kell fogadni, illetve törekedni kell arra, hogy elfogadjuk. Ha pedig nem hívnak meg minket valahol, az voltaképpen sértés. Azt jelzi: nem vagyunk szívesen látott vendégek.
HT: Általános praktika, hogy a fogantyú feletti részen kell inni, mert onnan talán előttünk még nem ivott senki.
MM: Igen. Persze hozzá kell tenni, hogy a teázásnak is vannak különböző szintjei. Amiről az előbb beszéltem, az egy átlagos, mindennapi teázás. Mondjuk a kormányzónál már valóban tiszta a víz, tiszták a poharak, jobb minőségű a tea, jár hozzá cukorka is…
HT: A vendéglátás szempontjából markáns különbség van a keleti és a nyugati kultúrkör között. Nyugaton, ha egy vendéget megkínálunk, akkor a család mindennapi ellátásához szükséges étel-italmennyiség feletti részből kínáljuk meg. Ott viszont nem: ők mindent kiraknak. Afganisztánban egy olyan ember is meg fog bennünket hívni ebédre, aki akár az utolsó adag kebabját fogja nekünk feltálalni. A teázás esetleges visszautasítását tehát mindig ilyen szempontból kell nézni. Így már azért érződik: mekkora sértés lehet az, ha nem tudunk eleget tenni az ilyen meghívásnak.
(Folytatjuk!)
Rácz Tünde felvételei/ MH PRT