Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Citrommal büntettek a rendőrök a kőröshegyi viadukton

Szöveg: Demeter Ferenc |  2008. november 12. 16:27

Katasztrófavédelmi gyakorlatot tartottak a kőröshegyi viadukton. A nagyszabású gyakorlaton 15 szervezet, 47 technikai eszköz és több mint 160 fő vett részt. A gyakorlat egyes mozzanatait speciális egységek bevonásával oldották meg, így többek között az egyik sérült mentését a 60 méteres magasságból alpin technikával hajtották végre.

A gyakorlat a szélsőséges helyzetekre történő felkészülést célozta meg. A szakemberek több esetben is hangsúlyozták, hogy a viadukt a látszat ellenére az M-7-es autópálya legbiztonságosabb szakasza. Ami a specialitást okozza, hogy a mentés lehetősége behatárolt, nem lehet az autópálya melletti területről mentést folytatni, illetve a balesetet szenvedett személyeket sem lehet gyorsan kimenekíteni a katasztrófa helyszínéről, ezért más eszközöket és módszereket kell alkalmazni. 

A gyakorlat egy feltételezett balesetre alapult, amelyet a kiépített kamerarendszeren keresztül, a fonyódi pályamérnökség diszpécser szolgálata észlelt. A hídon a Nagykanizsa felé tartó autópálya egyik szakaszán, egy kisteherautó nagy sebességgel hátulról belerohant egy utasokat szállító buszba. A busz az autópályán keresztbe fordult, üzemanyagrendszere megsérült, gázolaj folyt az útra. A kisteherautó három, vegyszerekkel megrakott hordót szállított, melyek közül az egyik leesett a platóról, a vegyszer pedig kiömlött az útra. A diszpécser riasztotta a katasztrófavédelmet, a mentőket és a rendőrséget, majd a völgyhíd kijelző rendszerével lezárta a völgyhidat. A forgalmat Kőröshegyen és Balatonföldváron át leterelték a régi M-7-esre.

A szakemberek, de főleg a rendőrök nagyon kíváncsiak voltak arra, mennyire fegyelmezettek az autósok és veszik figyelembe a tiltást, ugyanis az első rendőri egység kiérkezésig 15 perc telik el. A lezáráshoz ugyanis csak innen lehet számolni a rendőri jelenléttel. A nyáron, amikor egy baleset miatt le kellett zárni a hidat, a tiltás ellenére több mint ötven autó ment rá, és veszélyeztette önmagát és utasait. Most csak citrommal „büntették" azokat, akik a tiltás ellenére tovább közlekedtek az M-7 lezárt szakaszán.

1595881584
 

A siófoki tűzoltók a riasztást követően nagyon gyorsan a helyszínre értek és megkezdték a helyzet tisztázását. A diszpécser által adott információk szerint számolniuk kellett a veszélyes anyag kiszóródásával, ezért két tűzoltó speciális vegyvédelmi öltözetben közelítette meg a baleset helyszínét és azonosították a kiömlött vegyi anyagot. Amikor megállapították a kialakult helyzet veszélyességét tájékoztatták a parancsnokot. A parancsnok a kapott információk alapján döntött és meghatározta, hogy a mentésben résztvevők milyen egyéni védőeszközt használjanak és nekiálltak a mentésnek. Először a kisteherautó vezetőjét kellett feszítővasakkal a vezetőfülkéből kiemelni. Nem használhattak elektromos vágóeszközöket, mert a robbanásveszély még mindig fennállt. A mentők az autópályán feltorlódott járművek miatt nem tudtak a viaduktra felhajtani, ezért a sebesültet a híd lábánál várakozó rohammentőhöz, alpin technikával eresztették le.

1595881585
 

Közben a buszon utazókat is kiszabadították, itt egy olyan sérült is akadt, akit hordágyon kellett elszállítani. A robbanásveszély megszüntetése érdekében a tűzoltók permetezéssel hígították a vegyszerből keletkező gáz töménységét.

A híd megépítésénél a tervezők gondoskodtak arról, hogy a hídról minden folyadékot egy közös gyűjtőrendszeren keresztül védett tárolókba vezessenek, ahol azt kezelik, megtisztítják. A víztározó egy 300 köbméteres, három részre osztott zárt tartály, itt történik meg a veszélyes anyagok vegyi semlegesítése, illetve a csapadék víz szűrése. A kiépített rendszer nagy biztonsággal tudja szavatolni azt, hogy a Séd patakon keresztül a Balatonba szennyezett víz ne kerülhessen.

Az út megtisztítását követően, a katasztrófavédelem a tervezett időben visszaadta a völgyhidat a forgalomnak.

 

1595881585