Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Csipkebogyót találtunk a Bakonyban

Szöveg: Hellán Andrea |  2008. október 7. 15:00

Ez a Csipkebogyó viszont nem az, amire mindenki gondolna, hiszen ez egy helikopter, melyet a Bevetési Irány 2008 hadgyakorlat szakmai napjának statikus bemutatóján közelebbről is megismerhettünk.

Az orosz Mi-8/Mi-17-es típuscsalád évtizedek óta egyik meghatározója a forgószárnyas szállítórepülésnek. A nyugaton Hip (Csipkebogyó) néven emlegetett helikopter időtálló konstrukció és a korszerűsítéseket követően komoly versenytársa a kategória többi típusának. A Mi-17-es képességei, teljesítménye és üzemeltetési jellemzői nem maradnak el, sőt, egyes részterületeken még jobbak is, mint a konkurensekéi.

A közelmúltban a korszerűsítésről visszaérkezett gépek alkalmassá váltak MEDEVAC-feladatok ellátására is. A tehertérben 12 hordágy fér el. A hordágyakat a tehertér oldalfala mellett négy csoportban, csoportonként három szinten helyezik el hordágytartó oszlopok és rögzítő hevederek segítségével. A környező levegő alacsony hőmérséklete miatt pedig hőszigetelő függönyöket is fel tudnak szerelni.

A feladat fontosságát jelzi, hogy a NATO terminológiában a MEDEVAC minden haderőnemnél ugyanazt jelenti, és külön figyelmet szentelnek a végrehajtására.
A modernizált MI-17 helikopterekre felszerelt berendezések lehetővé teszik a helikoptervezetés és a harci alkalmazás megbízhatóságának és pontosságának emelését. A pilótafülke műszerfalát teljesen átalakították, színes folyadékkristályos képernyőket szereltek be az eddig megszokott elektromechanikus műszerek helyére.

A MI-17N helikopter a kiegészítőleg felszerelt berendezések segítségével képes: éjszakai repülések végrehajtására 50-200 m tényleges magasságon, az alatta elterülő felület vizuális ellenőrzésével, valamint éjszakai leszállások végrehajtására nem előkészített és nem felszerelt leszállóhelyekre, az éjjellátó szemüvegek használatával; külső leszállóterületek felkutatására és kiválasztására éjjel, az infravörös szűrővel felszerelt keresőfényszóró segítségével; nappali és éjszakai repülésekre bonyolult meteorológiai körülmények között a navigációs komplexum alkalmazásával;  a zivatartevékenység zónáinak kikerülése a meteorológiai lokátor segítségével; a négy darab kiegészítő tüzelőanyag póttartály plusz üzemanyag mennyiségét felhasználva a hatósugár növelésére, maximum 450 kilométerig.

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis kötelékébe tartozó szállító helikopterei közül, kettőn végeztek a közelmúltban ilyen típusú korszerűsítéseket, ami nem kis mértékben segíti a helikoptervezető állomány feladatainak végrehajtását.