Döntöttek a Perle francia atomtengeralattjáró további sorsáról
Szöveg: honvedelem.hu / haborumuveszete.hu | 2020. november 16. 14:072020. június 15–én tűz ütött ki a francia haditengerészet touloni bázisán tartózkodó Perle nukleáris támadó tengeralattjáró orrszekciójában. A lángokat csak másnap délutánra, mintegy tizennégy órás küzdelem után sikerült elfojtania a legénység tagjainak és a kivezényelt száz tűzoltónak. Pierre Vandier admirális, a Marine Nationale nemrég kinevezett új vezérkari főnöke sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a lefolytatott vizsgálat szerint a balesetet az egyik világítótestnél bekövetkezett zárlat, majd a belső műanyag falburkolat kigyulladása okozta. A hajó szárazdokkba került és jelenleg még zajlanak strukturális vizsgálatai.
A Rubis-osztály 73,6 méter hosszú, 2 600 tonnás hajókból áll, egy 48 MW teljesítményű CAS-48 típusú nyomottvizes reaktorral, két turbógenerátorral, valamint egy 9 400 lóerős elektromos motorral, amelyekkel a felszínen 18, a víz alatt több mint 25 csomós sebességre képesek. A legfontosabb fedélzeti érzékelőrendszereik a DMUX-21 aktív/passzív és a DSUV-62C vontatott szonár, a fegyverzetet pedig a négy 533 milliméteres torpedócső jelenti, amelyekből összesen tizennégy F17 típusú torpedó, vagy ugyanennyi Exocet SM39 hajóelleni rakéta indítható.
A Rubis-osztály tervezett nyolc egységéből 1983 és 1993 között csak hat állt szolgálatba, mivel komoly csalódást okoztak a vártnál kisebb sebességükkel és hajtóművük zajosságával. Az 1989 és 1995 között lezajlott Amethyste frissítési program keretében különböző műszaki módosításokat hajtottak végre rajtuk - többek között változtattak a törzs és az orr formáján is -, amivel sikerült a gondok egy részét kiküszöbölni.
A Perle júniusi kiesése komoly problémát okoz a Marine Nationale számára, mivel így csak négy bevethető támadó egység maradt, miután a Saphir-t 2019-ben kivonták a hadrendből és júliusba elkezdték bontását Cherbourgban. A típus utódjának szánt új, Suffren-osztály első egységének még folyamatban vannak a működési tesztjei és csak 2021-től áll majd szolgálatba.
Az októberben meghozott döntés szerint a Perle-t mindenképpen kijavítják, de a strukturális vizsgálatok eredményei nyomán döntik majd el, hogy milyen módon. A leginkább költséghatékonynak az tűnik, hogy teljesen kiégett elülső részét, a Saphir leszerelt, de ép állapotú orrszekciójával pótolják majd.