Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Éjjellátós bevetésen, éles helyzetben

Szöveg: MH 86. SZHB |  2010. október 17. 13:44

A Logical Decision 2010. gyakorlatot rendezte meg a Magyar Honvédség 86. Szolnok Helikopter Bázis csapata, külföldiekkel együtt. Áttelepülve a Pápa Bázisrepülőtérre, a katonák itt mutatták be „éjjellátó képességüket”.

2010. október 4-én a Magyar Honvédség 86. Szolnok Helikopter Bázis csapata külföldiekkel együtt megrendezte a Logical Decision 2010. gyakorlatot. Itt szerették volna bemutatni először a megteremtett új képességet, az NVG –t (night vision goggles – éjjellátó képesség).

Az élet azonban közbeszólt: a gyakorlat első napján, az előkészületi fázisban katasztrófahelyzet alakult ki Devecser térségében, ahol átszakadt annak a tározónak az oldala, amelyben a timföldgyártás melléktermékét, a vörösiszapot tárolták.

-Soha nem gondoltam volna, hogy az elsajátított új képességet az éjjellátós repülést éles helyzetben, ilyen szörnyű katasztrófahelyzetben fogom használni először – mondta a helikoptervezető pilóta Kovács Krisztián százados. – Döbbenetes volt a látvány, ami elénk tárult – folytatta. – A táj a szürkületi fényben vöröslött az iszaptól. Munkánkat jelentős mértékben nehezítette az a tény, hogy a megjelölt leszállóhely már nem volt elérhető, mert elöntötte az iszap, bármerre néztünk, mindenhol vöröslő, hömpölygő sártömeget láttunk.

 

Október 4-én 18.00 órakor kapott információ alapján – amely szerint emberéletek forognak kockán – a Kolontár térségét elöntő vörösiszap miatt a lakosság mentése elsődleges feladattá vált. A sérülteket azonnal kórházba kellett szállítani! A napnyugta utáni percekben a MI-17 típusú helikopter személyzete – Kovács Krisztián százados, Stark Péter százados, Kaliba Ferenc zászlós, Lőrincz Tamás zászlós, Bede Péter főtörzsőrmester, Bártfai Beáta hadnagy – fölszállt és a legrövidebb úton a katasztrófa helyszínére repült.

A személyzet magas szakmai felkészültségről tett tanúbizonyságot. Önállóan, földi segítség nélkül keresett leszállásra alkalmas helyet, amely közúton is megközelíthető, hiszen fontos volt a mentőkkel való kapcsolattartás. 19.30 órakor a helikopter személyzete az NVG képesség alkalmazásával sikeres leszállást hajtott végre. Az éjjellátó berendezés nélkül ez a feladat megvalósíthatatlan lett volna!

A mentők 17 sérültet bíztak a gép személyzetére – köztük idős, nehezen mozgó személyeket -, akiknek féltek ugyan a repüléstől, de a személyzet megnyugtatta őket.

Éles bevetésen 20.00 órakor indult el a helikopter a budaörsi repülőtérre. Az útvonal során a sérültek állapotát a helikopter egészségügyi személyzete folyamatosan figyelemmel kísérte. Nyugodt repülést követően – az éjjellátó berendezés első alkalmazása volt ez éles feladat végrehajtása közben –, röviddel 21.00 óra előtt a budaörsi repülőtéren a helikopter személyzete átadta a sérülteket az Országos Mentőszolgálat munkatársainak.

A bevetés nem sokkal 22.00 óra után a Pápa Bázisrepülőtéren ért véget.

A helikopter és személyzete továbbra is készenlétben marad a katasztrófavédelmi feladatok ellátása érdekében. Mostantól a nap 24 órájában képesek az életveszélyes helyzetek felszámolására, akár éjszaka, kivilágítatlan területen is.