Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

F-16-os: újabb exportsikerek

Szöveg: JETfly |  2007. december 29. 9:25

Hírügynökségi értesülések szerint Marokkó és Argentína is fontolgatja az amerikai Lockheed Martin cég által gyártott vadászbombázók beszerzését légiereje modernizálása céljából. Az észak-afrikai arab ország esete különösen érdekes, hiszen egykori francia gyarmatként most is jó kapcsolatokat ápolnak az „anyaországgal” így szinte biztosra vehető volt, hogy a Dassault Rafale lesz a befutó.

Az Egyesült Államok két századnyi, azaz 24 darab F-16C/D Block 50/52 (a Fighting Falcon repülőgépcsalád egyik legmodernebb változata) vadászbombázót kínál eladásra Marokkónak, ugyanakkor az Argentín Légierő modernizálására felajánlott gépek száma és altípusa sem ismert. Marokkó az F-16-osok mellett ugyanennyi légcsavaros Hawker Beechcraft T-6B kiképző repülőgépet is beszerez.

A harci repülőgépek, a földi kiszolgáló berendezések, a fegyverzet, a sisakcélzók és a különféle felderítő és célmegjelölő konténerek összértéke 2,6 milliárd dollár, ezen felül további 200 milliót kell fizetni a T-6-osokért.
Az Argentín Légierő Venezuela gyors és erőteljes fegyverkezési programja miatt (többek között a legmodernebb orosz Szuhoj Szu-30 Flanker vadász-bombázókat is megvásárolták) komoly lépéshátrányba került a térségben. Ráadásul a régi A-4 Skyhawk-ok cseréje elodázhatatlanná vált, így váltótípus után néztek. A várható agresszív politikai nyomás miatt esélyes az amerikai F-16-os de Franciaország is felajánlotta használt Mirage 2000 vadászgépek eladását a dél-amerikai ország számára. Mindössze 90 millió dollárt kérnének az egy századnyi, azaz 12 darab deltaszárnyúért. Érdekesség, hogy Argentína szomszédja Brazilia is használt Mirage 2000-esekkel modernizálta légierejét.

Mindkét szóban forgó ország légiereje meglehetősen elavult gépekkel rendelkezik, ezek cseréjére F-16-osokkal logikus lépésnek tűnik. Ez nem azt jelenti, hogy az immár három évtizede gyártásban lévő, de folyamatosan modernizált Fighting Falconok jobbak lennének a konkurens, sokkal újabb fejlesztésű típusoknál (mint például az Eurofighter Typhoon vagy a Dassault Rafale, illetve a SAAB Gripen), hanem azt, hogy ár-érték arányukat tekintve versenyképesek a piacon.