Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Fantomok az égen

A Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2023. augusztus 11. 14:37

A katonai repüléstörténet sugárhajtású gépek által írt fejezetének egyik legsikeresebb konstrukciója az 1950-es években kifejlesztett, ám néhány légierőnél még ma is aktív amerikai McDonnell Douglas F–4 Phantom II, melynek különböző változataiból több mint 5000 készült; ezt a számot egyedül a szovjet Mikojan-Gurevics tervezőiroda múlta felül a kategória másik legendás képviselőjével, a MiG–21-essel.

MH_2023_08_borító

Az eredetileg hajófedélzeti üzemeltetésre tervezett, bármilyen időjárási körülmények között bevethető, kétüléses F–4-est két változatban (vadászbombázó, harcászati felderítő) rendelték meg az amerikai haditengerészet és tengerészgyalogság számára. Prototípusa 1958. május 27-én emelkedett a levegőbe, sorozatgyártása három év múlva indult, 1962-ben történt rendszeresítésével pedig egy rendkívüli sikertörténet vette kezdetét. A termelés 1979-es leállításáig ugyanis az eredetileg tervezett 375 gép helyett – közel húsz variációban – végül 5057 gördült ki a McDonnell Douglas Saint Louis-i üzeméből, míg licenc alapján (1981-ig) a japán Mitsubishi Heavy Industries is előállított százharmincnyolcat, F–4EJ jelzéssel. Végeredményben tehát 5195 darab készült a légi járműből, s ezzel a mai napig a Phantom II számít a második legnagyobb számban gyártott szuperszonikus vadászgépnek – a már említett MiG–21-es után.

További részletek a Magyar Honvéd magazin augusztus 11-én, pénteken megjelenő számában!