Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Fejlesztik légierejüket a szomszédok – 1. rész

Szöveg: JETfly Magazin |  2008. március 25. 10:44

A hazánkkal szomszédos országokban – Magyarországhoz hasonlóan – szintén napirenden szerepel a légierők különböző mélységű korszerűsítési programja. A környező országok repülőgép-, illetve helikopterparkja jelenleg is igen vegyes képet mutat.

A kor elvárásainak megfelelően a még meglévő régi, elsősorban exszovjet haditechnika felújításával, illetve modern gépek beszerzésével igyekeznek lépést tartani. Az új, többfeladatú vadászgépek vásárlása mellett a legfontosabb feladat a légiszállító-kapacitás növelése. Összeállításunkban a szomszédos országok légierőinek helyzetét és jelenleg is futó fejlesztési programjaikat mutatjuk be.

Osztrák Légierő

A „sógorok" harci repülőgépei és helikopterei öt légibázison (Tulln-Langenlebarn, Graz-Thalerdorf, Zeltweg, Aigen im Ennstal és Linz-Hörsching) állomásoznak. A haditechnikai eszközök felújítása és cseréje ugyanúgy napirenden szerepel, mint a térség más országaiban. A modernizációs folyamat csúcspontja 2007 nyarán kezdődött 15 db új generációs Eurofighter Typhoon AS vadászgép beszerzésével, amely végül összesen 1,589 millió eurót emészt majd föl. A korrupciós botrányoktól sem mentes program révén Ausztria légvédelme jelentősen megerősödik, a nagy harcértékű típus képességei szinte minden téren felülmúlják a szomszédos országokban rendszeresített egyéb (pl. JAS–39 Gripen vagy MiG–29 Fulcrum) harci gépekét.

Helikopterek

Az Alpok hegyláncai között a forgószárnyasok használhatóak

a leginkább mentési és szállítási feladatokra, így nem véletlen, hogy Ausztria is tekintélyes flottát rendszeresített a különféle helikoptertípusokból az elmúlt évtizedekben.
Az SA–316B Alouette III többfeladatú helikoptereket (29 db) 1967 januárjában állították szolgálatba. Napjainkban még 25 példányát használják. A szintén a hatvanas évek óta használt 13 db Augusta Bell (jelenleg Augusta Westland/Bell Textron) 206A JetRanger helikopter közül is rendszerben van még 11 példány. A kisméretű OH–58B Kiowa felderítő helikopterek is már több mint harminc éve szolgálnak, eddig egy példányuk került csak veszteséglistára.
A széleskörűen alkalmazott 26 darab Augusta Bell–212 helikoptert 1980 májusában állították szolgálatba. Napjainkban még legalább 23 példányát használják.


Repülőgépek

A leginkább cipősdobozra hasonlító Short (jelenleg Bombardier) SC–7–3M–400 Skyvan szállítógépeket már kivonták, és eladásra kínálták föl. Jellemző, hogy nem a bontóba küldik a gépeket, hanem megpróbálják értékesíteni azokat.

A kisméretű, hegyi repülőterekről is üzemeltethető Pilatus PC–6/B2–H2 Turbo Porter mindenes szállítógépeket 1976 júniusában állították szolgálatba. Egy példánya került veszteséglistára.

A szintén Svájcból származó Pilatus PC7–7 Turbo Trainer-flotta 1983 decembere óta üzemel. A 16 darab gép elsősorban a pilóták képzésére és gyakorlatban tartására szolgál.

A Lockheed Martin C–130 Hercules az osztrák

oknál a C.Mk 1P megnevezést kapta. A szállítógépek 2003 márciusában érkeztek meg. Ezek azonban nem új, hanem használt, de felújított, az angol RAF állományából származó gépek.

A Typhoon program késedelme miatt 12 darab Northrop F–5E Tiger II vadászgépet 2004 júniusában Svájctól négy évre ideiglenesen lízingeltek a 2005 decemberében kivont Saab J–35Ö Draken típus helyett. Az F–5E gépek 2008 nyarán térnek majd vissza Svájcba.
Jelenleg már öt darab Eurofighter Typhoon AS vadászgép került leszállításra a megrendelőnek. Az első négy darab 2007-ben landolt Ausztriában, idén pedig a maradék 11 példányt is átadják a gyártó cég, az EADS képviselői.