Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Friss képek a kínai ötödik generációs vadászgépről

Szöveg: JETfly |  2010. december 31. 20:39

Nem mindennapi karácsonyi ajándékkal lepte meg egy kínai blog a világ katonai repülésért rajongók tömegét. Első ízben láthatóak tiszta fotók a fejlesztés alatt álló kínai lopakodó vadászrepülőgépről, amely a korábbiakban máshogy nem, csak több típusjelzés alapján volt ismert.

A többek között J-14, J-20, J-XX típusjelzéssel ellátott repülőgép nagysebességű gurulási teszteket hajtott végre. Egyesek véleménye szerint a kiszivárogtatás nem a véletlen műve, hiszen Kína egyre büszkébb katonai erejére, haditechnikai fejlesztéseire.

A fotók alapján az új, negyedik generációs J-14 típusjelű kínai vadászrepülőgép (a nyugati kategória szerint ötödik generációs) az amerikai és orosz hasonló típusú repülőgépek keveréke. A repülőgép orr-része (a pilótafülke fülketető, a gép orra, a levegőbeömlő nyílások) a Lockheed Martin F-22 Raptor típushoz hasonlít, míg a farok rész (a vízszintes vezérsík, a függőleges vezérsíkok, a hajtóművek gázkiáramló csatornák elrendezése) az orosz T-50 (PAK FA) típusra emlékeztet.

1595912140
Van egy nagy kérdés, ami igazán izgatja a repülés szerelmeseit; milyen hajtóművet alkalmaznak a J-14 prototípusában?

Egyes vélemények szerint a hazai hajtómű fejlesztési programok alkalmatlanok arra, hogy megfelelő hatóművet állítsanak elő. A modernizált kínai H-6 típusú bombázó D-30KP, a JF-17 típusú repülőgép RD-93, a J-10 típusú repülőgép AL-31FN típusú hajtóművet kapott, amelyek mindegyike orosz gyártmányú. A fentiek alapján nem elképzelhetetlen, hogy az orosz hajtóművekbe vetett bizalom tovább folytatódik.

Korábban napvilágot láttak olyan hírek, miszerint Oroszország az AL-41F1Sz (117Sz gyártmányjelzésű) típusú hajtóművet ad el Kínának.

Az információ azonban spekulációnak bizonyulhat, hiszen kicsi annak az esélye, hogy Oroszország éppen Kínának adná el egyik legmodernebb fejlesztésű hajtóművét, amelyet a PAK FA vadászrepülőgépnél is használnak. Más vélemények szerint a hazai gyártású WS-15 típusú hajtóművek alkalmazása szintén kizárható, mivel valószínűtlennek tűnik, hogy egy viszonylag új, nem kiforrott hajtóművet használjanak a kísérleti repülőgépen.

A kínai ötödik generációs vadászrepülőgép fejlesztésén a Chengdu Aircraft Corporation és a Shenyang Aircraft Corporation közösen dolgozik.

1595912140
1595912140