Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Gázálarc és tűzoltás: fegyelemre nevel a honvédelmi nap

Szöveg: D.Á. |  2010. szeptember 27. 12:50

Harmadik alkalommal tartottak honvédelmi-katasztrófavédelmi napot a XVII. kerületi Szabadság Sugárúti Általános Iskola tanulói számára hétfőn. A speciális programnak az isaszegi Polgári Védelmi Bázis adott helyet. A rendezvény során a gyerekek olyan honvédelmi és katasztrófavédelmi helyzetekkel ismerkedhetnek, melyekkel egyébként nem találkoznának.

Habár a mostoha időjárási körülmények miatt a tervezettnél kicsivel később kezdődött az idén harmadszorra megrendezett honvédelmi-katasztrófavédelmi nap, végül csupán kevés programelemnek kellett búcsút mondani. A rákoscsabai Szabadság Sugárúti Általános Iskola diákjai először 2008-ban vehettek részt hasonló rendezvényen: e különleges alkalmakkor egy teljes tanítási nap csak és kizárólag azokról a speciális feladatokról szól, melyeket az összes tanuló elvégez korosztálytól függetlenül. Ez mintegy 360 gyermeket jelent: ők mindnyájan végigmennek az isaszegi Polgári Védelmi Bázis területén elhelyezett állomásokon, ahol különböző feladatokat kell megoldaniuk. Tulajdonképpen egyfajta játékos akadályversenyről van szó, ám maguk a megmérettetések a felszín alatt nagyon is komoly dolgokra készítik fel a gyerekeket. 

1595907944

„A honvédelmi-katasztrófavédelmi nap gondolata azért jutott eszünkbe, mert napjainkban a honvédelmi nevelés igen alacsony szinten mozog", mondja Jurecz Emil, az iskola igazgatója, a speciális nap megálmodója. „A ’70-es és ’80-as években nem volt divat a katonaság. Az számított vagánynak, aki valahogy meg tudta úszni a sorkatonaságot, felnőtt fejjel azonban kissé másképp látom már ezt az egészet. A gyerekeknél ugyanis sok szempontból is nagyon fontos lenne, hogy megfelelő honvédelmi nevelésben részesüljenek."

Jurecz Emil hangsúlyozza: a honvédelmi-katasztrófavédelmi napon a gyerekek olyan készségei kerülnek fejlesztésre, melyeket manapság sajnos sehol máshol nem szokás ösztönözni. „Több okból is alapvető fontosságúak ezek a napok. Egyrészt a gyerekek megtanulnak egymásnak segíteni, méghozzá bajtársi módon. Ez azért fontos, mert a barátság és a bajtársiasság távolról sem ugyanazok. A mai gyerekek hajlamosak arra, hogy önzők legyenek, itt azonban – mivel csapatversenyről van szó – érdekük egymást segíteni." Másrészt a különleges akadályverseny során a résztvevők terepen tanúsított fizikai állóképessége is fejlődik, hiszen természetközelben hajtanak végre olyan feladatokat, amilyenekkel a hétköznapokban egyébként soha nem találkoznának. „Arról van szó, hogy begyakorolhatnak bizonyos helyzeteket. Lehet, hogy homokzsákokat pakolni önmagában nem túl nehéz feladat, de ha a gyerek az iskolában eltöltött nyolc éve alatt nyolc alkalommal pakol itt homokzsákokat, az nagy valószínűséggel az életben is másként viszonyul majd hozzá, ha egyszer élesben is gátat kell építenie, hiszen már látott hasonlót, és tevékenyen részt vett benne", mondja Jurecz Emil.

1595907944
 

A honvédelmi-katasztrófavédelmi napon a gyerekek sokféle feladattal találkoznak. Ezek között vannak olyanok is, melyek sokféle helyszínhez kötődhetnek: ilyen például a sebesültszállítás, mely egy háborúban, egy katasztrófahelyzetben és egy közúti balesetnél egyaránt szükséges lehet. A baranta vagy a lövészet már inkább a honvédelemhez köthető tevékenységek. Ezek mellett pedig olyan érdekességeket tapasztalhatnak meg, mint például a gázálarcban történő futás és mozgás, netán a deszkalapokkal végzett mocsárjárás. „Emellett minden elemmel igyekszünk fejleszteni a diákok kreativitását is", fogalmaz az igazgató, példaként említve, hogy a gyerekeknek csapatindulót kell írniuk.

Jurecz Emil szerint az eddigi honvédelmi-katasztrófavédelmi napok egyik fő tapasztalata, hogy akadályversenyeket semmiképpen sem az iskolai torna- és sportpályákon kell rendezni, hanem valódi terepen, ahol a gyerekek valódi eszközökkel találkozhatnak, és azokat vehetik igénybe a feladatok végrehajtásához. „Nyilván nem éles fegyverekről van szó, de szigorú szakértői felügyelet mellett íjjal, légpuskával vagy gyakorlógránáttal már dolgozhatnak a gyerekek is", mondja az igazgató.

Mindebben nagy segítséget jelent a szervezőknek, hogy a kezdeményezés mellé szerencsére az illetékes szervek is azonnal, az első hívó szóra odaálltak.

1595907945
Ménesi József, a Polgári Védelem alezredese a XVII. kerületi Polgári Védelmi Kirendeltségen teljesít szolgálatot: több mint egy évtizede dolgozik a szolgálatnál, előtte három évtizeden keresztül a Magyar Honvédség katonája volt. „A Polgári Védelem a rendezvény teljes megtervezésében közreműködött, a helyszín biztosításától kezdve a konkrét feladatok, állomások kidolgozásáig", mondja kérdésünkre. „Ez egy nagyszerű kezdeményezés és egyben kiváló lehetőség a gyerekek számára is, hiszen biztonságos szemléletre szoktatja őket, és erősíti a túlélési képességeiket. A sorkatonasághoz számos kevésbé szerencsés dolog is hozzátartozott, azonban véleményem szerint a megszüntetésekor a fürdővízzel együtt a gyereket is kiöntötték. Az ilyen alkalmak valamit talán pótolhatnak, ami hiányzik a mai nevelésből. Ez a kezdeményezés mindenképpen mintaértékű", fogalmaz Ménesi József, kiemelve, hogy a rendezvény kapcsán példamutatóan működnek együtt a katasztrófavédelmi és a honvédségi szakemberek. Jurecz Emil hozzáteszi: mind a honvédség, mind a katasztrófavédelem igen pozitívan állt a kezdeményezéshez, a jövő évben pedig a tervek szerint tűzoltókkal és kutyás rendőrökkel is bővül majd a résztvevők köre. A szervezők a programot támogató szülőknek is köszönetet mondtak: közöttük egyébként nyugdíjas katonatiszt is akad, aki saját használati eszközeit bocsátotta rendelkezésükre a próbához.

Mind Jurecz Emil, mind Ménesi alezredes egybehangzóan állítják, amiről egyébként a próbák szemlélője saját maga is gyorsan meggyőződhet: a diákok minden feladatot hatalmas lelkesedéssel végeznek el, mindenbe bevonhatók. Az iskola 360 tanulója osztályonként halad végig a saras, több kilométer hosszú pályán, melyen minden állomáson különféle feladatok várják őket, a játékos tűzoltástól kezdve egészen a célbalövésig. A program kihívásai mellett természetesen a nyeremény sem utolsó motiváló erő, hiszen a győztesek jutalma egy tanításmentes nap, melyet közösen tölthetnek el például egy osztálykirándulással. Emellett pedig gázálarcokat is kapnak, ez ugyanis stabil sikernek tekinthető. „Azt hittem, nem fogja érdekelni őket, de valósággal ölre mennek értük egymással. Így aztán a győztes csapatok kapnak gázálarcokat is", mondja Jurecz Emil.

Folytatás jövő évben.

1595907945
1595907945
1595907945
1595907945
1595907946
1595907946
1595907946
1595907946
1595907946

Fotó: a szerző felvételei