Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Gép és föld között (2.)

Szöveg: honvedelem.hu |  2012. március 4. 12:26

Légi szállítási képesség nélkül a korszerű hadseregek nem lennének képesek alaprendeltetésük betöltésére. Különösen igaz ez az aszimmetrikus hadviselés esetén, fejletlen infrastruktúrájú műveleti területeken, vagy extrém földrajzi viszonyok közepette.

1595932242
C–17-esek, C–130-asok, kontinenseken átívelő stratégiai, csapat-, eszköz-, és utánpótlás-szállítások – legtöbbünknek ezt jelenti a légi szállítás, pedig ennek fogalma ennél jóval árnyaltabb. A légi szállítás sokrétűségét bemutatandó, természetesen azt az alakulatot – az MH 25/88 Könnyű Vegyes Zászlóaljat – kerestük fel, amelynek alaprendeltetése e tevékenység.

Az alakulat állománya valóban nap mint nap gyakorolja a légi szállítás csaknem minden formáját – tudtuk meg Csontos Zoltán századostól, a zászlóalj 3. gyorsreagálású századának parancsnokától. Szavaiból kiderül, hogy katonáikat, fegyverzetüket, felszerelésüket sokféle repülőeszközzel, sokféle módon tudják eljuttatni alkalmazási körzetükbe.

Ami a gyorsreagálású századok katonáit illeti, őket el lehet juttatni a „célállomásra" egyszerű légi szállítással, vagyis repülőgéppel: felszállás Pápán, leszállás például Mazar-e Sharifban. (Útlevél-ellenőrzéssel és egyéb más, a civil életből ismerős eljárásokkal együtt.)

„Mazarból" – ahogy a magyar katonák nevezik a bázist – Kabulba szintén eljuthatnak ezen a módon, csakhogy már minden „civil sallang" nélkül, teljes fegyverzetben, harcszerű körülmények közepette. Más a helyzet, ha ugyan biztonsággal felszállhatnak a repülőtérről, de leszállni már nem lehet a célállomáson, vagyis a műveleti területen. Ekkor a katonák ejtőernyővel hagyják el a gépet.

Az írást teljes terjedelmében a Magyar Honvéd magazin március 9-én, pénteken megjelenő számában olvashatják el!