Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Hangsebesség felett, utánégető nélkül

Szöveg: JETfly |  2009. január 26. 6:37

Új tagja van az utánégető nélkül is szuperszonikus sebességet elérni képes harci repülőgépek klubjának: a Gripen Demo a berendezés használata nélkül lépte át a hangsebességet a Balti-tenger felett.

Múlt ősszel a Gripen Demo vadászgép negyven tesztrepülést hajtott végre, amely során elsősorban a gép repülési jellemzőit vizsgálták meg alacsony és közepes sebesség és magasság tartományban, nagy tömegű függesztményekkel. Az idei tesztek a nagysebességű repülésekkel folytatódnak.

A Gripen Demo csapat által közölt információk szerint a nagysebességű tesztek során különböző terhelésekkel fogják tesztelni a repülőgép tulajdonságát.

A most végrehajtott repülés gyakorlati jelentősége az, hogy amikor hangsebesség felett repül a repülőgép utánégető használata nélkül, akkor sem ugrik meg jelentősen a fogyasztása, így nagyobb lesz a hatótávolsága is.

– A tesztrepülést a Balti-tenger felett hajtottam végre, nyolcezer-ötszáz méteres magasságig repültem, közel 1,2 Mach sebességig, majd a sebességet tartottam, amíg el nem hagytam a kijelölt légteret. A repülés során nem használtam a repülőgép utánégető rendszerét. A vadászgéppel a Saab Linköpingben fekvő bázisáról szálltam fel, és ide érkeztem vissza, nyilatkozta Magnus Ljungdahl, a Saab tesztpilótája.

– Fontos esemény ez a Gripen életében, mivel vevő jelöltjeinknek megmutattuk, hogy a mi repülőgépünk is képes az utánégető használata nélküli hangsebesség feletti repülésre. Ez azért is nagy eredmény, mert a Gripen Demo bemutatásától csak kilenc hónap telt el, nyilatkozta Bob Kemp, a Gripen International értékesítési igazgatója.

A klasszikus értelemben vett szupercirkálási képességhez azonban tartósan 1,5 Mach feletti utánégető nélküli repülés lenne szükséges, erre jelenleg csak az F-22A Raptor képes.

1595883344