Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A legszuperebb – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2018. május 11. 14:36

A jelenlegi tervek szerint még hosszú évtizedekig hadrendben marad az F/A–18 Super Hornet vadászbombázó. Ez persze nem jelenti azt, hogy az „öregfiú” változatlan formában várja az ellenfeleket…

1599186598
Igazi veteránról van szó: az ősatya, az F/A–18A Hornet prototípusa még 1978. november 18-án szállt fel először. Talán a McDonnell Douglas mérnökei sem hitték azt, hogy egy olyan klasszikus gépet alkottak, amely méltó utódja lesz a világ talán leghíresebb haditengerészeti vadászának, az F–4 Phantom II-es családnak. Márpedig ez történt: a Super Hornet immár a harmadik generációt képviseli. Igaz, a gyártósor már Boeing felirattal ontja a kéthajtóműveseket, hiszen a repülőipari óriás 1997-ben felvásárolta a patinás McDonnell Douglas-t.

A jelenleg is gyártott Super Hornetek, vagyis az együléses F/A–18E, a kétüléses F/A–18F, illetve az elektronikai hadviselésre optimalizált EA–18G Growler jelentik az amerikai haditengerészeti vadász- és csapásmérő erő gerincét. Az 1999-ben hadrendbe állított, a korai Horneteknél jelentősen nagyobb méretű, hatótávolságú és terhelhetőségű gépek a jelenlegi elképzelések szerint legalább két (de a realistább becslések szerint inkább három) évtizedet szolgálnak majd a most érkező, nehezen észlelhető kialakítású, ötödik generációs F–35C Lightning II-esekkel.

Két év, 45 gép

A Boeing által végzendő modernizáció első lépcsője 15+30 repülőgépet érint majd; ezeket 2019-ben és 2020-ban építik át és erősítik meg. A változások egyik legfontosabb eredménye a repülhető órák radikális növelése: 6000-ről 9000-re. Ez a számítások szerint legalább 10 esztendővel tolja ki az aktív időszakot.

(További részletek a Magyar Honvéd magazin május 11-én, pénteken megjelenő számában!)