Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A missziók után nevelőtanárként is helytáll Kerékgyártó Zsolt törzsőrmester

Szöveg: Balatoni Kitti | Fotó: Kerékgyártó Zsolt Instagram oldala |  2020. április 2. 5:33

A COVID-19-világjárvány miatt az oktatás az online térbe terelődött. Nincs ez másképp a debreceni Kratochvil Károly Honvéd Középiskola és Kollégium esetében sem, ahol a növendékeknek határozatlan ideig távoktatásban kell folytatniuk tanulmányaikat és ily módon készülniük az érettségire. Kerékgyártó Zsolt törzsőrmester az intézmény nevelőtanáraként áll helyt a szokatlan helyzetben. Katonai pályájáról és az online oktatás kihívásairól kérdeztem.

„2014-ben szereltem fel a Magyar Honvédséghez, az akkor még 24. Bornemissza Gergely Felderítő Zászlóaljhoz. 2017-ben kerültem át Szentendrére az Altiszti Akadémiára kiképző altiszt beosztásba. 2019. január 1-jei kezdettel a debreceni Kratochvil Károly Honvéd Középiskola és Kollégium intézményében vagyok nevelőtanár. Azért szereltem fel a Honvédséghez, mert gyermekkorom óta ez a hivatás vonzott, mindig is katonaként szerettem volna szolgálni a hazámat." – mesélte Kerékgyártó Zsolt törzsőrmester, aki már több misszióban is részt vett. „2015 és 2016 között szolgálatot teljesítettem Koszovóban a KFOR részeként, valamint 2018-ban fél évet töltöttem EUTM Mali külszolgálaton kiképzőként. A KFOR-t még a felderítő zászlóaljjal szolgáltam le, rengeteget tanultam az ott eltöltött közel 10 hónap alatt. Maliban már jól jött ez a tapasztalat, tudtam készülni mentálisan a távollétre. Ez viszont egy teljesen más éghajlat, más körülmények között telt el. A két misszióban teljesen más feladatot láttam el, kiképzőként Maliban a helyi erők katonáit tréningeztük főleg alap lövészképzés keretein belül. Szakmailag remek lehetőség volt látni, hogyan működik a helyiek katonai ereje, valamint a közös munka a többi EU-s ország katonáival is sok új tudáshoz juttatott. Emberileg a nagyon kicsi tábor, összezártság és rekkenő, sokszor 45-50 fokos hőség volt a kihívás. Mindkét külszolgálat után a parancsnokaim felterjesztettek ÖHP emlékérem tárgyjutalomra a kiemelkedő munkáért, amit nem kis részben az akkori társaimnak és családomnak, barátaimnak is köszönhetek, akik tartották bennem a lelket, amikor nehézségek adódtak." – idézi fel, majd az aktuális helyzetre térünk rá.

A COVID-19-világjárvány miatt a Kratochvil Károly Honvéd Középiskola és Kollégium diákjai az országos rendelet szerint eljárva hazautaztak, tanításukat interneten keresztül oldják meg. Abban, hogy ilyen formában is megkapják a szükséges tudást, fontos szerepet vállalnak a nevelőtanárok.

„A Kratochvilban minden tanóra sikeresen átállt az online távoktatás rendszerére. Ezt a Mozanapló és a Google Classroom segítségével tudjuk megvalósítani, valamint az összes lehetséges módon, amivel segíthető a növendékeink felkészítése, legyen az Zoom, Facebook vagy Redmenta. A növendékeknek és a tanári karnak is az egész folyamat eleje nem volt zökkenőmentes, hiszen ez a jelenlegi helyzet példanélküli, de nagyon hamar sikerült teljes egészében abszolválni mindkét félnek, diáknak és tanárnak egyaránt, az új felületet és kihívásokat. A diákok, mivel jóval otthonosabban mozognak a virtuális térben, mint a felnőttek, így talán nekik még könnyebb volt ez a folyamat. Ami nekik a nehézséget jelentette az, hogy ugyanúgy meg kell tartani a napirendet és az órákat az otthon kényelméből is. Előnyként talán azt tudnám mondani, hogy megnyíltak teljesen új lehetőségek előttünk, gondolok itt az ezernyi webes felületre és vizuálisabb, modernebb oktatási módszerre, amikkel a normális élet visszatérése után is fogunk tudni dolgozni és segíteni a tanulók élményszerű oktatását. Hátrány természetesen van, a személyes kontakt a tanár-diák között, a kollégiumi élet, a nevelés, a katonai napirend és annak szigora sajnos hiányként jelenik meg, még a növendékek részéről is. Addig fogjuk ezt így folytatni, amig erről bármilyen más intézkedés nem rendelkezik. Én személy szerint úgy gondolom, hogy minél kevesebb ideig tart ez így, annál jobb, hiszen a személyes oktatásnál és jelenlétnél nincs értékesebb."

Szerencsére az online térben is van több módja annak, hogy a diákok érdeklődését fenntartsák a tanárok, azonban a házi feladatok így sem maradhatnak el.

„Videókonferencia, Jamboard, Prezi, Classroom, változatos feladatok, személyes (videocall) korrepetálások, beszélgetések és interaktívabb feladatok. Ezekkel tudunk dolgozni, aztán majd kiderül, hogy milyen sikerrel. Természetesen ugyanúgy vannak mind házi feladatok, mind otthon kidolgozandó projektmunkák és számonkérések. Az online tanulás és távoktatás nem azt jelenti, hogy senki nem csinál semmit, a tanári kar mindent megtesz, hogy a növendékek ugyanúgy kapjanak jegyeket, amikkel majd lezárható lesz a tanévük. A testmozgást, a sportolást pedig a diákoknak otthon kell teljesíteniük."

A törzsőrmester reméli, hogy minél előbb visszatér minden a normális kerékvágásba, véleménye szerint az lenne jó, ha a növendékek a megszokott módon érettségizhetnének le, ám a jelenlegi helyzetre való tekintettel azt fogja tenni, amit elrendelnek.

1596077845