Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A szerencse forgandó – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2015. február 7. 17:02

Tízéves a magyar Griff-, azaz a Gripen-program. Az első öt hajózó átképzése a JAS–39-esekre 2005. január elején kezdődött, az első magyar felségjelű Gripennel pedig a svédországi Linköping bázison szállt fel 2005. február 16-án a SAAB egyik berepülőpilótája. A magyarok közül elsőként, önállóan 2005. március 23-án, Fekete Tamás – akkor még őrnagyként – repülte ennek a típusnak a 149-es oldalszámú „A” változatát.

1595987436
Miután megszületett a kormányzati döntés arról, hogy hazánk az orosz államadóság ellentételezéseként kapott MiG–29-eseket a svéd SAAB gyár negyedik generációs, többcélú harcászati vadászgépeire cseréli, azonnal megkezdődött a hajózók kiválasztása.

Az államközi szerződés értelmében a Magyar Honvédség első körben öt vadászpilótát küldhetett ki Svédországba, átképzésre. Kizárólag olyan, angolul kiválóan beszélő, negyven év alatti, tapasztalt tisztek jöhettek szóba, akik legalább ötszáz repült órát teljesítettek már hangsebesség feletti típuson. Bár a követelményeknek többen is megfeleltek, az átképzés feltételeként előírt svédországi vízi túlélési gyakorlaton csak heten vehettek részt.

A csoport tagjai Tóth Gábor alezredes, Fekete Tamás, Murguly Gusztáv, Asztalos István és Hajdu Attila őrnagyok voltak, tartalékként pedig Lénárt András őrnagyot és a kecskeméti repülőbázis jelenlegi parancsnokát, az akkor még ugyancsak őrnagyi rendfokozatot viselő Ugrik Csabát jelölte ki az elöljáró.

(További részletek a Magyar Honvéd magazin február 13-án, pénteken megjelenő számában!)