Aki a gépen parancsol…
Szöveg: Kálmánfi Gábor | 2014. szeptember 15. 9:30Eddig azt írhattuk: Lukács Viktor százados a Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) egyetlen magyar repülőgép-vezetője. Most pedig úgy fogalmazhatunk: Lukács Viktor százados egyben az ezred egyetlen magyar gépparancsnoka is. Mint lapunknak adott interjújából kiderül: a C–17 Globemaster III típusú szállító repülőgépen már több mint 1500 órát repült százados idén nyártól elsősorban gépparancsnokként vesz részt az ezred műveleti feladatainak végrehajtásában, illetve repülésbiztonsági tisztként is megkezdi munkáját.
![1595978792](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f20b428377bc729277347.jpg)
Legelőször is gratulálok a gépparancsnoki kinevezésedhez. Első kérdésem: milyen szempontok alapján dől el, hogy kiből lehet gépparancsnok és kiből nem?
Köszönöm a gratulációt. A Nehéz Légiszállító Ezred repülési feladatokat végrehajtó századán belül rendszeresen összeül az oktató- és ellenőrző állomány; ők döntenek arról, kik azok, akiket az eggyel magasabb beosztás eléréséhez szükséges kiképzésre javasolnak. Gépparancsnok-jelöltek esetén figyelembe veszik a repült órák számát (minimum 1000 óra), a repüléstechnikai készségeket, a szabályzatok és eljárások ismeretét, valamint a személyes rátermettséget.
A gépparancsnoknak melyek a legfontosabb feladatai?
A gépparancsnok feladatai jóval a repülés megkezdése előtt kezdődnek, és jóval a leszállás után fejeződnek be. A kapitány részt vesz a feladat minden részletre kiterjedő megtervezésében, az alakulat tervező- és irányítórészlegével. A gépparancsnok felelős a küldetés hatékony és biztonságos végrehajtásáért.
![1595978792](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f20b4286cd55476848498.jpg)
Milyen képzéseken kellett részt venned, hogy megkapd a kinevezést? Milyen feladataid voltak, melyek voltak a legnagyobb kihívások?
A C–17-es gépszemélyzetek képzésére az Amerikai Egyesült Államokban (Oklahoma, Altus Légibázis) kerül sor. A gépparancsnoki képzés elsősorban a következő feladatokra helyezi a hangsúlyt: földközeli útvonalrepülés 100-150 méteres magasságban, harci-taktikai indulási és érkezési eljárások, leszállások, illetve légi utántöltés – mindez éjjel és nappal. A hadműveleti alkalmazásokat (repülési feladatok Afganisztánba, illetve olyan különleges eljárások ellenőrzése, mint az óceán átrepülése vagy repülés afrikai légterekben) a repülőszázad oktatópilótáinak segítségével gyakoroljuk. Kihívást jelentő emlékezetes feladatként azt a légi utántöltést említem meg, amelyet két felhőréteg között, éjszaka, horizont nélkül, látható csillagok és földi fények hiányában, némi turbulenciával fűszerezve kellett végrehajtani.
![1595978792](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f20b428a0a3a420601831.jpg)
Jelenleg is képzésen veszel részt az Egyesült Államokban. Ez milyen célt szolgál?
Az Amerikai Egyesült Államok Légierejének Biztonsági Központjában egy héthetes tanfolyamon veszek részt, amelyen elsősorban a repülőalakulatok repülésbiztonsági programjának menedzselését oktatják, illetve azt, hogy ha mégis bekövetkezik valamiféle repülőesemény, repülőbaleset, akkor speciális nyomozási technikák segítségével feltárhatók legyenek az okok és a tényezők, amelyek ismeretében megelőzhetjük jövőbeli megismétlődésüket.
Mennyiben mások a kiképzési módszerek Amerikában, mint mondjuk itthon? Milyenek a mindennapok?
Az elmúlt közel 20 év tapasztalatán alapuló C–17-es kiképzési programon több ezer kollégám esett már át. Feszített tempójú, jól átgondolt rendszer gondoskodik arról, hogy az elsajátítandó tudást és készségeket a kiképzés végére mindenki sikeresen elérje. A számítógép alapú folyamatos felkészülés és a szimulátoros képzés, kiegészítve az egyéni tanulással, elfoglaltságot nyújt három és fél hónapon át, reggel nyolctól akár késő estig. A bázis jól felszerelt; szállást és sportolási lehetőséget egyaránt biztosít a kiképzés időtartamára. Az oktatás további érdekessége, hogy a százórányi szimulátoros képzés egy oktatóval és két másodpilótával valósul meg, felváltva a bal és a jobb ülésben.
![1595978792](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f20b428d7bc7303368053.jpg)
Volt-e már éles küldetésed gépparancsnokként? Ha igen, hová mentetek, milyen feladatot kellett végrehajtani? Hogyan érezted magad először ebben a felelősségteljes pozícióban?
Az első gépparancsnoki utam az Atlanti-óceán átrepülésével kezdődött az Egyesült Államokba; onnan pedig Norvégiába kellett jelentős mennyiségű rakományt szállítanunk, és ehhez a térségben uralkodó atlanti szelek miatt – üzemanyag-felvétel céljából – izlandi kitérőre is szükség volt. Gépparancsnokként, attól a pillanattól kezdve, hogy megszólal az ébresztőóra a feladat megkezdésének napján, állandóan forognak a gondolatok, sok lépéssel előre kell tekinteni, s ez érinti a személyzetet, az utasokat, a terhet, az időjárást és sok más tényezőt.
![1595978792](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f20b4291b057561531223.jpg)
Tapasztalataid szerint mennyire nehezíti meg az ezred életét, hogy elkezdődtek a gépek nagyjavításai, és egyszerre csak két géppel tudtok repülni?
A tervezésben, a szervezésben kihívást jelent az alakulatnak, hogy két géppel kell lerepülni az irányadó éves repülési idő jelentősen több mint kétharmadát – a lehető legjobban kihasználva a gépeket műveleti és kiképzési célokra. Ehhez módosítani kell a személyzetek és a gépek rendelkezésre állási idejét, a normál műveleti tervekhez képest.
![1595978793](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f20b42952107209622437.jpg)
Személyes megítélésed alapján mennyit változott az ezred mondjuk az utóbbi két évben? Milyen területeken érhető legjobban tetten a fejlődés?
A Nehéz Légiszállító Ezrednek rövid idő alatt sikerült elérnie és fenntartania a teljes műveleti készséget. Megépült a tranzitáru-raktár, elkészültek a megépítendő hangárkomplexum tervei. A gépszemélyzetek a repülési feladatok végrehajtása során fokozatosan áttértek a papíralapú dokumentációról az elektronikus formátumú adatkezelésre. Ez táblagépek segítségével teszi lehetővé, hogy a munkáját 24 órában végző repülést biztosító szolgálat a világ bármely pontján frissíthesse a repüléshez szükséges információkat. Számos ország területén került sor személy- és teherdeszant-kiképzési feladat végrehajtására. Megkezdődött az akkreditációs folyamat, amely biztosítja majd, hogy a gépszemélyzetek az Egyesült Királyságban hajtsák végre a negyedévente szükséges szimulátoros képzést. Mindezek szerves részei annak a fejlődési folyamatnak, amely megalapozza egy harmincéves repülési program sikerét.
![1595978793](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f20b429873b2140014090.jpg)
* * *
Lukács Viktor százados elmondta: az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt nemzetközi alakulat parancsnoka, Frank Rombouts ezredes gratulált gépparancsnoki kinevezéshez, kiemelve, hogy a magyar repülőgép-vezető repülőkarrierje során ez jelentős mérföldkő, amire Magyarország, az ezred, illetve Lukács Viktor saját maga is méltán lehet büszke.
Fotó: Dévényi Veronika és archív
Forrás: Magyar Honvéd 2014. szeptember