Áthidaló megoldás – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából
Szöveg: honvedelem.hu | 2019. május 20. 11:34A harcjárművek tömegének növekedésével a hídvető járműveknek is lépést kell tartaniuk. Az Amerikai Egyesült Államok hadserege és tengerészgyalogsága – ha minden jó megy – hamarosan egy vadonatúj hadihíd-hordozó lánctalpassal gazdagodik.
Az amerikai hadsereg szintén számos olyan térségben hajtott végre műveleteket, ahol komoly terepakadályokat kellett leküzdeni. A második világháború után Korea, majd Vietnam jelentett kihívásokat: éppen ez utóbbi országban vívott háború miatt fejlesztették ki az M60A1 Patton közepes harckocsira alapozott páncélozott hídvetőt (Armoured Vehicle Launched Bridge – AVLB). Az 1963-ban megjelent, 125 példányban gyártott, komoly exportsikert elért (Izrael, Pakisztán, Spanyolország és Szingapúr is alkalmazza), a korábbi M48 AVLB-ket felváltó járművek a mai napig hadrendben állnak a hadseregnél és a tengerészgyalogságnál. A lefektetve 18,3 méteres, 13 tonnás saját tömegű hídelemmel legfeljebb 70 tonnás lánctalpasokat lehet kiszolgálni. A két M58 aknamentesítő robbantórendszer segítségével 100 méter hosszú és 8 méter széles ösvény nyitható a jármű előtt a nyomásra érzékeny robbanószerkezetekből épített aknamezőn.
Az M1 Abrams nehézharckocsi-család 1980 óta jelenti az amerikai páncéloserők gerincét. A gázturbinás, kiváló védelemmel rendelkező lánctalpasok igen hamar kiszorították a hadrendből az M60A3-as család sok mindent túlélő tagjait, melyek 1991-ben elköszöntek a harci bevetésektől, a Sivatagi Vihar-hadműveletben is már csak a tengerészgyalogosok Pattonjai vettek részt.
További részletek a Magyar Honvéd magazin május 17-én megjelent számában!