Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Az európai megoldás – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2018. július 14. 15:28

2018. június 29-én a Honvédelmi Minisztérium bejelentette: döntés született a Magyar Honvédség helikopterképességének modernizálása ügyében. Ennek megfelelően húsz Airbus Helicopters H145M könnyű, többfeladatú forgószárnyas vásárlásáról írtak alá szándéknyilatkozatot 100 milliárd forint értékben.

1599190471
Mint a közleményben olvasható, a helikopterképesség megújítása során sor került ugyan a hadrendben lévő eszközök nagyjavítására, a Mi–8-asok és a Mi–17-esek azonban hamarosan elérik üzemidejük és rendszerben tarthatóságuk végső határidejét. Ennek megfelelően a helikopter képesség modernizálása kapcsán döntött a tárca az új forgószárnyasok beszerzéséről, s kötött szerződést a több európai állam által működtetett Airbus céggel. A megújuló képességgel nem csupán az eszközök darabszáma növekszik, hanem egy újabb lépést tettünk az irányba, hogy a Magyar Honvédség hadrendjébe a kor színvonalán álló, modern haditechnikai eszközök kerüljenek – áll a tárca közleményében.

Fejlődéstörténet

A bejelentésben szereplő H145M közvetlen alapja, a polgári EC145-ös, az Eurocopter és a Kawasaki Heavy Industries közös munkájának eredménye. Ez utóbbi típus pedig a Messerschmitt–Bölkow–Blohm és a Kawasaki által gyártott, kéthajtóműves BK 117-esen alapult, amelynek kialakítása és mérete aztán meghatározta a H145M tervezését is. A sikeres (közel 450 értékesített példány) BK 117-es volt például a hazánkban is műsorra tűzött Medicopter 117 című német filmsorozat „főszereplője". A típuscsalád tagjait számos ország rendőrsége és hadserege használta, főként megfigyelő és könnyű szállító szerepkörökben. A jól bevált BK 117 C1 középső és hátsó szekciójának, továbbá a hazánkban mentőhelikopterként alkalmazott, „egy számmal kisebb" EC135-ös orr-részének, illetve modern avionikai rendszereinek összeházasításával született meg végül az EC145-ös. Persze nemcsak összehegesztettek, de alaposan fejlesztettek is a mérnökök: az új gép utastere sokkal nagyobb (hat köbméter), s a gép rezgését is sikerült alaposan csökkenteni. A szintén az EC135-östől örökölt kompozit műanyag forgószárnyakat hajtó, két Turbomeca Arriel 1E2 vagy 2E hajtóművek vezérlése is teljesen digitális alapú. Az EC145-ös alapállapotban két pilóta és kilenc utas szállítására képes, de természetesen a megrendelő igényeinek megfelelően ez módosítható. Az 1999. június 12-én Donauwörth-ben először felszállt prototípus még a BK 117 C2 típusjelzést viselte, de az első jelentős üzlet megkötésekor a gépet már EC145-ösnek hívták: a francia polgári védelemben használt Aérospatiale Alouette III-asokat váltották le ilyen forgószárnyasokkal, szám szerint harminceggyel.

További részletek a Magyar Honvéd magazin július 13-án megjelent számában!