Égig érő kerítés – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából
Szöveg: honvedelem.hu | 2018. december 12. 15:022018 decemberében ismét jeles évfordulóhoz érkeztek a kecskeméti hajózók és műszaki katonák. Tíz évvel ezelőtt riasztották először készültségből a magyar JAS–39-eseket, amelyek addig a MiG–29-esekkel felváltva őrizték a magyar légteret. A jubileum kapcsán érdemes részletesen megismerni a fegyveres légtérvédelmi készenléti szolgálatot.
Légtérsértés!
Az irányítóközpontok a hozzájuk tartozó országok lokátorrendszereitől kapott valós idejű légihelyzet-képet követik figyelemmel: tapasztalnak-e eltérést az előre leadott repülési tervektől, és a légi eszközök pilótái betartják-e a kötelező rádióforgalmazás szabályait? Mivel ezeket a légi államhatárokat átlépők sok esetben nem tartják tiszteletben, szükséges a készültségi erők indítása.
Többféleképpen jelentkezhet beavatkozást igénylő probléma. Előfordul, hogy a repülőgép előzetes repülési terv nélkül érkezik a légtérbe – a Földközi-tenger felett gyakorta észlelik a hirtelen ötlettől vezérelve útnak induló közel-keleti üzletemberek, milliárdosok business jetjeit. A másik esetben létezik repülési terv, csak éppen a személyzet elfelejt „kapuzáskor" elköszönni vagy beköszönni rádión a földi irányításnak. Olyan is előfordulhat, hogy a tervszerűen érkező és kommunikáló gép irányt változtat, vagy speciális berendezései segítségével kódoltan jelzi, vészhelyzet alakult ki a fedélzeten. Ezt az érintett ország ügyeletesei, a mi esetünkben a Veszprémben található MH Légi Vezetési és Irányítási Központ (hívójele Silver Shark) szakemberei jelzik Torrejonba, ahol az információk mérlegelése alapján (mivel hozzánk már csak több országon átrepülve érkezhet repülőgép) adják ki a riasztási parancsot.
További részletek a Magyar Honvéd magazin december 14-én megjelenő számában!