Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Félévi bizonyítvány – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2020. június 8. 8:01

Éppen hat hónapja annak, hogy a Magyar Honvédség új, Airbus H145M típusú, többcélú, könnyű helikoptereinek első két példánya megérkezett Szolnokra. Az azóta eltelt időszakban a flotta a kétszeresére duzzadt, emellett a műszaki és a hajózóállomány tudása, tapasztalata is jelentősen bővült.

Repüléstörténelmi pillanat volt, amikor 2019. november 18-án megérkeztek szolgálati helyükre, az MH 86. Szolnok Helikopterbázisra a Magyar Honvédség első, új gyártású, nyugati katonai helikopterei. A 01-es és a 02-es oldalszámú forgószárnyasokat nem sokkal később, december 13-án a 03-as és a 04-es jelzésű gépek követték. A hivatalos átadóünnepség után pedig megkezdődtek a dolgos hétköznapok: mind a hajózóknak, mind a gépeket kiszolgáló műszaki állománynak rengeteget kellett tanulnia a modern, számos digitális technológia alkalmazásával gyártott H145M-ekről. Ne tévesszen meg senkit az alig 3800 kilogramm maximális felszállótömegű helikopter mérete: ez a forgószárnyas nagyon sokra képes, és ezt már Szolnokon is tudják.Kiszerelem, beszerelem– A helikopter egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy modulrendszerű kialakításának köszönhetően könnyen alakítható át az egyik feladatkörről a másikra. Persze nem csak ezért szerették meg a karbantartást végző műszaki szakemberek a típust, amit az eddigi tapasztalatok szerint kiváló üzembiztonság jellemez – jegyezte meg Bagi Tamás őrnagy, a H145M-ek üzemeltetésével megbízott század parancsnoka.A helikopterek tekintetében ezzel a géppel több generációs ugrást hajtott végre a honvédség. Mint ahogy az őrnagy megfogalmazta: a szolnoki kiszolgálószemélyzetnek az üzemeltetést illetően át kellett térnie a kalapácsról és a csavarhúzóról a laptopokra és a tabletekre. A H145M-en gyakorlatilag minden számítógép-vezérelt, azon számos USB- és Ethernet-csatlakozó található, melyekkel a számítástechnikai eszközök vagy más digitális berendezések kapcsolhatók a légi járműhöz. Így történik például a navigációs adatbázis 28 naponként végrehajtott frissítése is, ami elengedhetetlenül szükséges a biztonságos repüléshez.

További részletek a Magyar Honvéd magazin június 12-én megjelenő számában!