Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Hangár a sátorban – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2019. február 13. 12:09

A modern, negyedik generációs vadászbombázók, legyenek bármilyen megbízhatóak, időnként komolyabb javítást, karbantartást igényelnek. Ezt a saját repülőtéren aránylag egyszerűen lehet megoldani, de mi van akkor, ha a gépek a hazai betontól távol állomásoznak?

1599198823
A magyar légierő JAS–39EBS HU gépei sem csak az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kecskeméti betonját koptatják: 2015 szeptemberétől a Balti Légtérrendészeti Szolgálat (Baltic Air Policing – BAP) NATO-misszió keretében biztosították Észtország, Lettország és Litvánia légterének védelmét. A feladat idén megismétlődik, s az itthon maradt Gripenek is „vendégségbe mennek": a kecskeméti repülőtér modernizálása miatt előreláthatólag tavasztól legalább fél éven keresztül az MH Pápa Bázisrepülőtér lesz a vadászgépek otthona.

Kell valami mobil…

A világpiacon jelentős sikereket elért JAS–39C/D Gripeneket gyártó SAAB vállalatcsoport felismerte annak szükségességét, hogy az amúgy külső szükségrepülőtereken történő üzemeltetésre is alkalmas gépek mellé egy olyan, könnyen hordozható és telepíthető hangárkomplexumot fejlesszen ki, amelynek segítségével gyakorlatilag bárhol megoldhatóvá válnak a bonyolultabb, nagyobb beavatkozást igénylő műszaki munkálatok – csak le tudjon szállni a helyszínre a vadászbombázó. A SAAB számos esztendőt töltött el azzal, hogy fejlessze és finomítsa a modulrendszerű, az egyes megrendelők igényeinek és persze a kiszolgálandó haditechnikai rendszereknek megfelelő megoldásokat. Ennek egyik, s egyben legösszetettebb, legtöbbet nyújtó végterméke a Deployable Aircraft Maintenance Facility (DAM) nevű különleges hangár, amely azonban jóval több annál, mint egy „egyszerű", hordozható és a helyszínen felfújható, nagyméretű sátor.

A Honvédelmi Minisztérium 2018. december 18-án jelentette be, hogy a Magyar Honvédség számára egy ilyen rendszert vásárolnak, annak minden elemével, vagyis a karbantartáshoz szükséges konténerekkel, illetve az egész komplexum rejtését biztosító Barracuda álcázórendszerrel együtt.

A SAAB kérdésünkre adott válaszából kiderült: a DAM-rendszer egyes komponenseit már korábban rendszeresítették más vásárlók. A műszaki eszközöket tároló és kiszolgáló konténereket a svéd légierő alkalmazza évek óta, alapvetően a JAS–39C/D Gripenekhez, de számos esetben a légierő helikoptereinek kiszolgálását is ezek segítségével oldották meg egy-egy hadgyakorlat során. A felfújható hangárt pedig az olasz légierő használja, immár több mint tíz esztendeje. A teljes, álcavédelemmel is ellátott DAM azonban először Magyarországon áll majd hadrendbe.

További részletek a Magyar Honvéd magazin február 15-én megjelenő számában!