Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Hiányok és pótlások – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2019. július 13. 15:59

Védelmiipari berkekben komoly meglepetést okozott, hogy a Lockheed Martin kiszállt az amerikai haditengerészet következő generációs fregattjának építéséért folyó versenyből. De mi a távozás oka és mit jelent mindez a program számára?

1599206089
Sokáig rejtély volt a haditengerészet iránt érdeklődők számára, hogy az amerikai katonai vezetés miért hanyagolja el egyre látványosabban a haderőnem gerincének tekintett fregattokat? Persze sok szempontból érthető, hogy miért épp az óriási méretű, hatalmat és erőt sugárzó (emellett gigantikus költségeket felemésztő) nukleáris meghajtású repülőgép-hordozókat favorizálják a politikusok és az admirálisok, de senki által nem vitatott tény: valójában a fregattok és a rombolók jelentik minden haditengerészet alapját. Jelenleg azonban az amerikai haditengerészet – a világ jelentősebb flottával bíró nemzetei közül egyedüliként – nem rendelkezik fregattokkal, miután az 1977-ben hadrendbe állt Oliver Hazard Perry-osztály utolsó egységét, a USS SIMPSON-t (FFG 56) 2015. szeptember 29-én kivonták a hadrendből.

Pótlójárat

Joggal tehető fel a kérdés: ez mikor tűnt jó ötletnek? Nos, a folyamatos költségcsökkentések, az amerikai büdzsé „elszaladása" idején. A szakemberek ugyanakkor már a 2010-es évek eleje óta igyekeztek meggyőzni a politikai és a katonai vezetést, hogy a tengeralattjárók és az ellenséges légijárművek elleni harcra optimalizált fregattokra (sőt, fregatt-osztályra) nagy szükség van, figyelembe véve a kor biztonságpolitikai kihívásait. Sokáig viszont az volt a hivatalos álláspont, hogy a modulrendszerűen felfegyverezhető, jóval kisebb méretű, eredetileg a partközeli tengerekre tervezett Freedom- és Independence-osztályú hajók veszik majd át a fregattok feladatait, de hamar kiderült, ez nem járható út.

További részletek a Magyar Honvéd magazin július 12-én megjelent számában!