Légiirányítás akkor és most
Szöveg: Kálmánfi Gábor | 2019. március 19. 8:03Húsz esztendővel ezelőtt a hazai légiirányítási rendszer meglehetősen különleges helyzetben találta magát. A Sziklában települt légiirányító-központ ugyanis 1999. március 12-étől, viszonylagos hirtelenséggel egyszerre már nem csupán nemzeti, de szövetségesi keretek között is teljesített szolgálatot.
Lampert József alezredes, az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ Szimulációs és Gyakoroltató Központ központparancsnoka és Pék Tibor alezredes, a Légi Irányító Központ megbízott parancsnoka már akkor a veszprémi központban teljesítettek szolgálatot, és mindketten egyetértettek abban: az új rendszer bevezetése gyökeres változásnak számított.
„1998-ig végeztük az úgymond hagyományos harci munkát, aztán az automatizált légi vezetési rendszer bevezetésével – nem túlzás kijelenteni – paradigmaváltás történt. A változás horderejét akár egyetlen példával is meg lehet világítani. A hagyományos vezetés-irányítás struktúrában eltelt öt perc, mire a hazánk légterében repülő cél a mért adatok alapján bekerült a rendszerbe. Képzeljük el, hogy a célok általában 800-900 kilométert tesznek meg óránként… tehát mire a döntéshozó bármit is tehet, a cél már közel nyolcvan kilométert haladt a levegőben. 1999. március 12-étől viszont valós idejű lett az érzékelés. Ráadásul kitágult a tér is, mert a korábban nem látott célokat európai dimenzióban figyelhettük. Ez szintén nagyban befolyásolta a döntéshozatali rendszert" – mondta Lampert József alezredes.
„Az, hogy a plexitáblás manuális munkamódszerről áttértünk egy digitális számítógépes rendszerre, eleinte igen furcsa volt. Mindemellett amikor csatlakoztunk a NATO-hoz, éppen zajlott a délszláv válság, és mi, akik még csupán tanultuk a szövetségi rendszerben honos eljárásokat, pontosan láttuk azt a tevékenységet, melyet a szövetséges erők végrehajtottak. Eleinte nem is igazán értettük, hogy mit és hogyan tesznek, csak később – a képzésünk megfelelő szintjéhez érve – lett minden világos.
A korábbi rendszer és a NATO-ban honos filozófia közötti különbség a tevékenység közben elkövetett hibák terén is szembetűnő. Korábban, ha hiba történt, kivizsgálták az esetet, megkeresték a felelőst, és elmarasztalták – ezzel igyekezve minimálisra csökkenteni a hibalehetőségeket. Manapság hiba esetén feldolgozzuk a tapasztalatokat, elemzünk, és nem az egyénben keressük a hibát, hanem az eljárásrendben azt a pontot, ami esetlegesen teret enged a hibázásra. Ezt pedig igyekszünk aztán kiküszöbölni" – világított rá az alezredes a rendszerek közti különbségre.
Szintén nem annyira közismert tény, hogy a konkrét NATO-csatlakozás előtt a Sziklában már ki voltak építve a NATO-elöljáró parancsnoksággal a kapcsolati vonalak, és amolyan tesztfázisban már működött a rendszer. Így tehát 1999. március 12-e egyszerre hozott gyökeres változásokat – és egyszerre pusztán hivatalossá vált, ami addig csak a gyakorlás szintjén működött…