Repülőnap: spotter-jegy és egyéb újdonságok
Szöveg: Draveczki-Ury Ádám | 2013. március 11. 7:19Augusztus 3-4-én ismét Kecskemétre várja a repülés, a haditechnika és a honvédelem ügye iránt érdeklődőket a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség, hiszen idén ismét lesz Nemzetközi Repülőnap az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. Dr. Borbíró Zoltánnal, a tárca védelemgazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkárával beszélgettünk a rendezvény előkészítő munkálatairól.
Remélhetőleg egyre többen tudják, hogy augusztus első hétvégéjén ismét megrendezik Kecskeméten a Nemzetközi Repülőnapot és a hozzá kapcsolódó haditechnikai bemutatót. Milyen erőfeszítések történnek a kulisszák mögött, és mikor kezdték meg az előkészületeket?
Gyakorlatilag tavaly szeptember óta tartanak az előkészületi munkálatok. A szponzorok felkutatása például már a múlt évben megkezdődött, hiszen sok nagy cég már akkor döntött a 2013-as szponzorációs költségkeretéről, így ebben az ügyben lépni kellett. Meg kellett kezdenünk a parkolóhelyek biztosítását is, hiszen a rendezvényen nagyszámú közönség vesz majd részt. Ez azt is jelenti, hogy rengetegen kocsival jönnek majd, ugyanakkor ezek alapvetően mezőgazdasági területek. Gondoskodnunk kellett tehát például arról, hogy ne ültessék be őket valamilyen növénnyel. Ennek biztosításán már túl vagyunk, a helyeket kijelöltük, a szerződéseket megkötöttük. Ki kell emelni azt is, hogy egy ehhez hasonlóan komplex rendezvény komplex biztonsági tervet kíván. Számos társhatósággal kell ezen a téren együtt dolgoznunk, az Országos Mentőszolgálattól kezdve a katasztrófavédelmen át a megyei védelmi hivatalig. Az esemény protokolljellege miatt a magyar és külföldi közjogi méltóságok biztonságáról is gondoskodnunk kell, ez szintén további, különböző szintű társszervek bekapcsolódását igényli a biztonsági munkálatokba. Ugyanígy folyik már az árusok regisztrációjának előkészítése is.
Egyelőre még formálódik a program, de bizonyára akadnak olyan újdonságok, amikről már ebben a fázisban is be tud számolni.
Igen. Új dolog lesz például idén az úgynevezett spotter-jegy, ami azt biztosítja, hogy egy különleges regisztráció révén a spotterek legálisan vehetnek részt a rendezvényen. Az eddigi repülőnapokon ilyesmi nem létezett. Az ötlet onnan jött, hogy megkérdeztük a szakma képviselőit, a repülés iránt szenvedélyre lobbanó újságírókat, mivel lehetne még érdekesebbé, izgalmasabbá tenni a repülőnapot. Ez az ötlet tőlük jött, nekünk pedig megtetszett, és megvalósítottuk. Szintén jelentős újdonság, hogy a honvédelmi miniszter száz darab, úgynevezett szociális jegyet biztosít a megyei kormányhivatalok vezetőinek.
Kik vehetnek majd részt ezek birtokában a repülőnapon?
Az a célunk, hogy a repülőnap ne rétegrendezvény legyen, hanem az ország távolabbi pontjain élő, esetleg szociálisan rászorultak is el tudjanak jönni rá. A kormányhivatalok választják majd ki azokat a maguk sajátos rendszerén keresztül, akik igénybe vehetik a jegyeket, szállításukról a megyeszékhelytől a repülőnap helyszínéig pedig a Honvédelmi Minisztérium gondoskodik majd. Mi elsősorban azt szeretnénk, ha a tanulóifjúság köréből kerülnének ki a jegyek birtokosai, hiszen esetlegesen belőlük lehetnek majd a jövő pilótái is. Az is jó mérési szempont lehetne, ha például valaki jól szerepel különböző tanulmányi versenyeken – ezáltal akár automatikus belépést nyerne a rendezvényre.
Mit kell tudni a költségek előteremtéséről?
A költségek több részből tevődnek össze. Beszélhetünk egyrészt bizonyos katonai költségekről, hiszen részben az MH Összhaderőnemi Parancsnokság biztosítja a repülőnap infrastrukturális feltételeit, másrészről pedig a HM EI Zrt. finanszíroz egyes további feladatokat. A finanszírozás tehát részben a központi költségvetésből történik, hiszen a repülőbázisnak folyamatosan működnie kell, és akkor is működőképes állapotban kell tartani, ha éppen nincs repülőnap. A fennmaradó összegeket pedig megpróbáljuk a szponzoroktól „begyűjteni". Mi már ismerjük a tervezett programot, tisztában vagyunk vele, milyen médiakampányra készülünk, milyen nóvumok várhatók ebben a két napban. Úgy gondolom, rengeteg ember számára jelenthet például óriási vonzerőt az, hogy az orosz kötelék elfogadta a meghívásunkat. Ha pedig sok néző érkezik, az jó a szponzoroknak is, hiszen az ő reklámjaikat is sokan látják. Tehát mindenki jól jár – elsősorban persze a nézők, akiknek a program szól.
Milyen nézőszámmal lennének összességében elégedettek?
Teljesen elégedettek akkor lennénk, ha minden magyar ember el tudna jönni Kecskemétre, de ez nyilván utópisztikus. Az ugyanakkor fontos szempont, hogy ez egy NATO-bázis, ami a mai napig a világtól elzártan működik, civilek pedig alapesetben nem léphetnek be a területére – ehhez ilyen rendkívüli alkalmak kellenek, mint a repülőnap. Akkor lennénk elégedettek, ha ezen a két napon be tudnánk mutatni a polgári lakosságnak a Magyar Honvédséget és képességeit. További vonzerőt jelent, hogy több mint húsz ország képviselői lehetnek itt a magyarokon kívül, akik szintén katonák, de itt és most a köz szórakoztatására jelennek meg.
Fotó: Füzes Judithés archív