Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Török csemege – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2019. június 13. 14:28

A Budaörsön, 2019. május 17–19. között megrendezett honvédelmi napokon nem csupán a Magyar Honvédség jelenleg hadrendben tartott eszközeit, hanem néhány valódi különlegességet is megtekinthettek az érdeklődők.

1599204044
Ezek sorába tartozott két gumikerekes jármű, melyek Törökországból érkeztek. A nagyhangár előtt leparkolt páncélozott terepjárókat érdemes volt kicsit alaposabban is szemügyre venni. A magánkézben lévő Nurol Makina vállalat 2017 májusában, az isztambuli IDEF nemzetközi haditechnikai kiállításon mutatta be a Törökországban Yörük, míg az exportpiacon NMS 4×4 néven futó könnyű páncélozott járművét, melynek első megrendelője Katar volt; a közel-keleti állam a különleges erőit látta el ezzel a terepjáróval, a hírek szerint körülbelül 100 darabot hadrendbe állítva.

A 4,9 méter hosszú, 2,4 méter széles, 2,1 méter magas jármű a ma már klasszikusnak tekinthető kialakítást követi: a jelentős hasmagasság (42,5 centiméter) és a páncéltest V alakú kiképzése az aknák és improvizált robbanószerkezetek hatása ellen védi a bent ülőket. A karosszéria két végéhez közel elhelyezett kerekek kis terepszöget (elöl 54, hátul 62 fok) eredményeznek; ez kiváló terepjáró képességet biztosít. A jármű akár 70 fokos oldalra dőlés mellett is a kerekein marad, emellett képes legfeljebb 90 centiméter széles árkok felett áthaladni vagy fél méteres „lépcsőket" szemből leküzdeni. A gyártó állítása szerint az NMS 4×4 mínusz 32 és plusz 55 Celsius-fokos külső hőmérséklet esetén is tökéletesen működik. Oldalanként négy, füstgránátokat indító csövet illesztettek a tetejére, de elhelyezhető oda távirányítású torony is, amely a vásárló kívánságainak megfelelő fegyverzetet, illetve felderítő- és célzórendszereket képes fogadni. A belső térben a gépjármű vezetőjén és a mellette ülő parancsnokon túl további hét utas fér el: hárman külön ülésekben a parancsnok mögött, négyen pedig a hátsó küzdőtérben a két-két, egymással szemben elhelyezett székben. A lövedékek és rakéták elleni védettség ugyancsak változtatható: kompozit anyagú pót-, illetve reaktív páncélzattal fokozható ez a szint, egészen a jármű maximális, 10 tonnás tömegéig.

További részletek a Magyar Honvéd magazin június 14-én megjelenő számában!