Cseh kiképzőgépen gyakorolnak a magyar pilóták
Szöveg: Fekete Róbert | 2008. május 13. 8:52Május elején landolt a kecskeméti 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis betonján az AERO Vodochody L-159T1 (kétkormányos) kiképző repülőgépe. Tette mindezt annak ellenére, hogy a körzetben nagy volt a zivatartevékenység, azonban a gép pilótája vállalta a megközelítést és leszállást.
Igazából már nem számít újdonságnak a gép megjelenése, hiszen a Nemzetközi Repülőnapok állandó vendége, sőt 2004-ben is töltött már itt hosszabb időt.
A gép most nem bemutató, hanem kiképzési céllal érkezett Magyarországra, Kecskemétre.
A Honvédelmi Minisztérium 350 óra repülési időt vásárolt azzal a nem titkolt céllal, hogy azok a repülőgép-vezetők, akik a közeljövőben kerülnek átképzésre az új, negyedik generációs vadászgépre – a Gripenre – ezen a típuson folytassák felkészülésüket.
A 350 repült órát két részletben – 2008-ban és 2009-ben – fogják lerepülni az átképzésre kijelölt hajózók.
Az első négy fő, aki már hazai légtérben repül a cseh kiképző-oktató repülőgéppel, ez év március-áprilisában már végrehajtotta a földi előkészítést Csehországban. A gyakorlati kiképzést már Magyarországon kezdték meg ezen a héten, természetesen cseh pilóták felügyelete alatt. Kiképzésü
A következő csoport 2009. januárjában hajtja végre a földi előkészítést Csehországban, és a tervek szerint jövő év közepére fejezik be repülő kiképzésüket.
A vásárolt repülési idővel, illetve a képzéssel a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség elsődleges célja az, hogy repülőgép-vezetőink minél nagyobb jártasságra tegyenek szert a repülésbiztonság növelése érdekében.
Természetesen nem véletlenül esett a választás az L-159 típusra. A gép elkészültének egyik fő követelménye volt, hogy egy olyan kiképző repülőgépet alkossanak, amellyel a mai kor követelményeinek megfelelő modern vadászgéptípusokra folytathassanak előképzést.
Az úgynevezett „glass cockpit" már nagyban hasonlít a JAS-39 pilótafülkéjére, amely a későbbiekben hatalmas előnyt jelent majd az átképzést végrehajtó repülőgép-vezetői állomány részére.
A magyar pilóták kiképzésük során – a korábbiaktól eltérően – csak a kétüléses L-159T1 típussal repülnek. A kiképzési feladatok között műrepülési feladatok éppen úgy helyet kaptak, mint útvonalrepülés és az egyik legfontosabb feladat, a műszeres repülés.
A legfontosabb eleme a képzésnek azonban a taktikai képzés, amely egy légiharc sikeres megvívásához szükséges ismereteket takarja.
A magyar repülőgép-vezetők felkészülését két cseh pilóta segíti, míg a repülőgép üzemeltetését 5 fő – szintén cseh – műszaki végzi.