Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Honvédelemből jeles?

Szöveg: honvedelem.hu<br /> |  2008. január 23. 11:19

Veszprémben vagy fú a szél, vagy harangoznak – tartja a mondás. Vagy vizsgáznak – egészíthetnénk ki ilyenkor, két szorgalmi időszak között, hiszen a Pannon Egyetemnek 11 ezer hallgatója van. Közülük sokan egy unikális, választható tantárgyból is vizsgáztak – ebben a félévben először. A tantárgy neve Honvédelmi alapismeretek, a vizsgáztatók a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemről érkeztek.

A tantárgy oktatása a Honvédelmi Minisztérium támogatásával, a két egyetem együttműködésében jött létre, a ZMNE történetében egyedülálló képzési formában, teljes egészében távoktatásra épül. A multimédiás csomag tizenkét fejezetben a honvédelemmel, a Magyar Honvédség felépítésével valamint az általános katonai felkészítéssel kapcsolatos alapismereteket tartalmazta.

Harminc szakról, mind az öt évfolyamról 279 hallgató vette fel, kredit-értéke 3 pont, a vizsgaátlag 3,63. A hallgatók között (214 fiú, 65 leány) az informatikai mérnöktől az angol nyelvtanáron át az etika és irodalomtörténetet tanulókig szinte minden szakterület képviseltette magát. Közülük sokan most kerültek először kapcsolatba a hadsereggel.

Hogy milyen eredménnyel? Sokak szerint jóval. A cél nem az, hogy profikat, valamiféle tartalék erőt képezzenek, hanem az hogy a leendő értelmiségiek közül megismerhessék a honvédelem rendszerét azok, akik szeretnék azt megismerni.
Az oktatással kapcsolatos szervezési kérdésekben a két egyetem vezetősége tartotta a kapcsolatot, míg a hallgatókkal – akik a rendszerbe történő belépés után azonnal hozzáfértek a tanulási útmutatóhoz, a tantárgy tananyagához, valamint a távoktatási keretrendszer kezelési útmutatójához – kizárólag a tutor, dr. Czank László nyá. alezredes. Minden hallgatói jelzés, kérés és kérdés hozzá futott be.

1595871628

A hallgatók felkészülését nagyban segítette az információk gyors, pontos továbbítása, a kapcsolattartás kizárólag elektronikus levelezés útján valósult meg, a rendszer üzenő-falat és fórumozási lehetőséget is tartalmaz.

„A diákok tájékoztatására, a “supportra" és a tananyag közzétételére a félév során nem lehetett panasz. Az egyik legjobban supportált tantárgyunk volt mely mindemellett még érdekes is – pedig lehetne ezt a témát másképpen is tanítani.. A tanterv februárra tervezett változtatása további pozitívumokat jelent. Gratulálok a sikeres munkához, és – bár én nem leszek már Honvédelmi alapismeretek tantárgy hallgatója, de – kívánom, hogy továbbra is hasonlóan sikeresen folytassa az oktatási tevékenységet!"
áll Fábián Csongor tutorhoz írt elektronikus levelében.

A tutor nagy hangsúlyt fektetett az elektronikus kapcsolat lehetőség szerinti „személyessé" tételére: az írásbeli dolgozatok fogadását mindenkinek azonnal visszaigazolta, az írásbeli vizsga eredményéről hallgatók még a vizsganapon személyes tájékoztatást kaptak. Az eredményes távoktatás lebon

1595871628
yolítása érdekében már az induláskor olyan okmányokkal (információkkal) kellett ellátni a hallgatókat, hogy képesek legyenek önállóan és hatékonyan készülni.

Az információs levél, a tanulási útmutató, a vizsga felkészülési témajegyzék, a gyakorló vizsgalap, az írásbeli dolgozatok címjegyzéke, az ajánlott irodalomjegyzék összeállítása alapos és sikeres volt, ezt mind a hallgatók visszajelzései, mind pedig az eredmények visszaigazolták.

A tapasztalatok összegzése még folyik, de az már biztos, hogy a tárgyat a következő szemeszterben is felvehetik az érdeklődők, de csak ezren, mert az informatikai rendszer jelenleg annyit tud kezelni.