Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Környezet és honvédség harmóniában

Szöveg: Kecskeméti József |  2008. április 23. 6:43

A Magyar Honvédség a környezet megóvásával kapcsolatos feladatai legalább annyira szerteágazóak, mint a határainkon belüli és azon kívül lévő védelmi, vagy éppen katasztrófa-elhárítási feladatai. Hogy a kormány és a szaktárca komolyan veszi a környezete és a természet védelmét is, jól mutatja, hogy idén 1,5 milliárd feladat jut ilyen célokra szemben a 2007-es 900 millió forinttal.

A magyar hadsereg tevékenysége során számos módon terheli a környezetét. Elég, ha a különféle zajterhelésekre, vagy a járművek káros anyag kibocsátására gondolunk, de ide tartozik a hadrendből kivont különféle eszközök és felszerelések, a veszélyes anyagok megsemmisítése is. A Honvédelmi Minisztérium napokban készült jelentéséből kiderül, hogy már korábban is erő felett teljesített e téren a tárca. Fáradozásaik „jutalma" nem maradt el, hiszen idén már 1,5 milliárd forint jut környezetvédelemmel kapcsolatos feladatokra, míg 2007-ben csupán 900 millió forintot fordíthattak ilyen célokra.

A munkálatok gyakorlatilag az MH Összhaderőnemi Parancsnokság, illetve a különféle alakulatok között oszlanak meg. Az MH ÖHP szervezi és irányítja a munkálatokat, valamint figyelemmel követi a területre vonatkozó jogszabályi változásokat, s ezzel összefüggésben javaslatokat dolgoz ki. Az alakulatok fő feladatai közé tartoznak a hulladékgazdálkodási, a veszélyes anyagok tárolásával összefüggő feladatok, a gyakorlatok és lövészetek természet-, és környezetvédelmi feladatainak ellátása, kárelhárítási tervek készítése. Mindezt a Nemzeti Környezetvédelmi Program (NKP) honvédelmi alprogramja alapján teszi.

Az NKP hat honvédelmi alprogramot sorol fel. A kö

1595875550
rnyezet-egészségügy terén az egyik legfontosabb a levegő tisztaságának védelme. Az új beruházások esetében már követelmény, hogy a levegő tisztaságát célzó berendezéseket is beépítsenek. Az új járművek beszerzésekor is figyelemmel vannak a levegő tisztaságára, s csak olyan járművek kerülhetnek forgalomba, melyek rendelkeznek levegőtisztaság-védelmi engedéllyel. Az katonai tevékenységből származó szennyvíz zárt rendszeren keresztül kerül a közüzemi csatornahálózatba, illetve saját, zárt telepeken tisztítják azt, s így kerülhet a vízbázisba. Ismert, hogy nehéz örökség volt az egykori orosz laktanyák környezetében található – főként benzin, gázolaj – szennyezés. Ezeket nagyrészt már sikerült felszámolni.

A zajterhelés csökkentése érdekében szigorúan szabályozott a katonai repülés is. A vonatkozó szabályok szerint legkorábban fél órával napkelte előtt kezdődhet meg a kiképzés, s legkésőbb éjfélkor véget kell érnie. Kecskeméten például bevett szokás, hogy a gépek elkerülik a belvárost, illetve a feladatokat 1200 méter magasság felett hajtják végre. A másik végletet a földközeli repülések jelentik, melyek főként a helikoptereket jellemzik. Az ilyen típusú kiképzések tervezésekor az egyéb természetvédelmi szempontokat (például madarak költési időszaka, vonulásuk útja) is érvényesíti a hadsereg. Mindezekkel összefüggésben Szolnokon 2009-re készülhet el a zajmonitor-rendszer, de ugyancsak hatósági engedélyekre vár a kecskeméti repülőtér zajvédelmi övezeteinek kijelölése. Pápa már rendelkezik zajvédelmi programmal, amit azonban a C-17-es repülőgépek állomásoztatása miatt 2009-ben felülvizsgálnak.

A honvédségnél jelentős mennyiségű hulladék, valamint veszélyes hulladék is keletkezik. A tárca szerint ez utóbbi gyűjtésére szolgáló helyek nem mindegyike felel még meg minden műszaki követelménynek, hiszen viszonylag szűkös forrás áll rendelkezésükre. Ugyanakkor az is tény, hogy az utóbbi öt évben a veszélyes hulladékok gyűjtéséből fakadóan nem történt környezetkárosítás. Az NKP keretében pedig folyamatosan dolgoznak a hiányosságok felszámolásán. A különféle katonai szervezeteknél egyébként jelentős előre lépés volt a szelektív hulladék-gyűjtés terén. Az akció annyira sikeres volt, hogy az idén újabb tíz alakulatnál alakítják ki a szelektív hulladékgyűjtés komplex rendszerét.