Új orosz vadászgép brazil segédlettel
Szöveg: JETfly | 2008. április 22. 20:21Brazília és Oroszország egyesíti erőit egy új 5. generációs vadászgép kifejlesztése érdekében. A dél-amerikai ország önálló repülőgépiparral rendelkezik, igaz eddig elsősorban kiképzőgépeket és szállítógépeket gyártottak.
Az együttműködés részeként a brazil rakétakilövőállást is igénybe vehetik, így Oroszország erről a területről is fölbocsáthat majd műholdakat. Ez elsősorban a felbocsátás költségeit csökkentené, hiszen az Egyenlítő közeléből valamivel gazdaságosabb műholdakat fellőni, mint orosz vagy kazak területről.
Oroszország tavaly Indiával is hasonló szerződést kötött. Egyelőre nem ismert, hogy az együttműködés trilaterálissá vált, vagy csupán két bilaterális szerződésről van szó. Az orosz, illetve akkor még szovjet 5. generációs gép fejlesztése is néhány évvel a hidegháború vége előtt indult meg, ám a szovjet rendszer összeomlása és az azt követő gazdasági visszaesés a fejlesztés felfüggesztéséhez majd feladásához vezetett.
A cél egy olyan vadászgép kifejlesztése, amely képességeiben eléri vagy felülmúlja a még 1981-ben elindított ATF program győztesét, az F-22A Raptort, ami a fejlesztési költségeket és a jelenlegi megrendelés-állományt alapul véve darabonként körülbelül 350 millió dollárba kerül.
Orosz elképzelések szerint a Raptorskit – ahogy a nyugati szaksajtó becézi – lényegesen olcsóbban lehetne megalkotni. Figyelembe véve, hogy az F-22 kifejlesztésére (mai árakkal számolva) 70 milliárd dollárt költöttek, erre szükség is lesz.
A fejlesztés zöme a gépen alkalmazott technológiák kifejlesztésére ment el, és pont ezen igyekeznek majd az alternatív típusokat építők spórolni, hiszen számos eljárás mikéntje ismert már, így nem kell fejlesztési zsákutcákat bejárni. Szintén csökkentheti a költségeket az export lehetősége. Ettől ugyanis – ellentétben az USA-val, amely komoly nyomás ellenére sem adja el a gépet Izraelnek és Japánnak – a három szerződő fél egyáltalán nem zárkózik el.
Az orosz vezetők szinte minden évben elmondják, hogy egy évvel később már repülni fog az új gép (Vlagyimir Michajlov, az orosz légierő volt parancsnoka még 2006 januárjában 2007. évi felszállásról beszélt), ugyanakkor figyelembe véve a szükséges fejlesztési időt erősen kétséges, hogy egyhamar rendszerbe fog állni az új gép.
Az első felszállást 2009-re tervezik, ám becslések szerint legkorábban a következő évtized első felében fogja az F-22 kihívója az orosz légierő színeiben elkápráztatni a katonai szakértőket.