Logisztikai „csúcsszervezet” tizenhárom helyőrségben
Szöveg: Szűcs László | 2008. március 10. 13:37Volt idő, amikor a katonai logisztika szövevényes rendszerében csak a hozzáértők voltak képesek tájékozódni, de mára változott a helyzet. A csúcsszervezet MH Logisztikai Ellátó Központ (MH LEK) összesen tizenhárom helyőrségben működik.
Budapest-Mátyásföldön, az Újszász utcában nem ritka a honvédségi rendszámos személyutó, tehergépjármű. Az itt lakók is jól tudják, hogy szomszédságukban „fontos katonai létesítmény" működik. Mégpedig a katonai logisztika fellegvára…
Igaza van, hiszen csak a miniszteri alapító okiratban leírt, állami feladatként ellátandó alaptevékenységeket tizenkilenc pontban sorolja fel az egyik dián, s ezt megjegyezni, lejegyzetelni képtelenség.
A feladatok között megtalálható a katonai szervezetek előírt szakanyagokkal történő ellátása; a központi beszerzésű szakanyagok átvétele és tárolás alatti minőségmegőrzése; a Magyar Honvédség gépjárműveinek forgalomba helyezése, hatósági okmányokkal és jelzésekkel történő ellátása; az „európai hagyományos fegyveres erőkről szóló szerződés" korlátozása alatt álló harci-technikai eszközök tárolásának biztosítása; a minisztérium vagyonkezelésébe tartozó, feleslegessé vált vagyontárgyak hasznosításával kapcsolatos feladatok végzése. És akkor még csak a legfontosabbakat említettük…
A logisztikai ellátó központ egyébként az MH Összhaderőnemi Parancsnokság támogató szerveinek sorába tartozik –
Apropó közlekedésbiztonság. Kevesen tudják, hogy a Magyar Honvédség valamennyi gépjárművének forgalmi engedélyében az MH LEK szerepel, mint tulajdonos. Emellett, ha valaki ezekkel a járművekkel közlekedési szabálysértést követ el – például gyorshajtáson kapják, vagy éppen tiltott helyen parkol – , akkor a feljelentés ugyancsak az Újszász utcai objektumhoz érkezik meg. Innen kerül tovább az állományilletékes parancsnokhoz, aki dönt a szabálytalankodó katona, vagy közalkalmazott büntetéséről.
Barnucz ezredes elárulja, hogy a logisztikai ellátó központ úgynevezett végrehajtó szervei „normál" raktárbázisokra és inkurrencia tároló raktárakra oszthatók. A hat „normál" raktárbázisban tárolják a Magyar Honvédség haditechnikai és hadtápanyag készletét. Az 1-es számú raktárbázis a mátyásföldi objektumban található, itt a páncélos-, és gépjármű, a számítástechnikai javító, a repülőműszaki, illetve a műszaki szakanyagot tárolják. A 2-es számú raktárbázis a Jászberényi úton diszlokál, ez az objektum vegyivédelmi raktárként és mérésügyi bázisként is funkcionál. Utóbbi akkreditált bázis, a Magyar Honvédségben rendszeresített különböző mérőeszközök kalibrálása történik itt. A 3-as számú raktárbázis ugyancsak a fővárosban, a Lehel úton található – személyi felszereléseket, központi élelmezési és humán szakanyagokat tárolnak itt. Gödöllőn, a 4-es számú raktárbázison elektronikai és térképészeti szakanyagokat, míg Tápiószecsőn, az 5-ös bázison a fegyverzettechnikai és a kiképzés-technikai anyagokat tárolják. A 6-os számú bázison, Táborfalván, pedig a személyi felszereléseket raktározzák.
Barnucz ezredes elárulja azt is, hogy az egykori katonai ruházati boltok, vagyis mai nevükön a katonai ruházati ellátó pontok (KREP) ugyancsak a logisztikai ellátó központ alárendeltségében működnek. Ezekből jelenleg tíz van az ország különböző helyőrségeiben.
A továbbiakban a parancsnokkal a LEK elmúlt egy éves tevékenységéről beszélgetünk. Kiderül, Tömböl László mérnök altábornagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka maradéktalanul elégedett a központ munkájával. Mindezt a közelmúltban megtartott, éves értékelő és feladatszabó értekezletén is hangsúlyozta. A megalakulás óta eltelt egy évben egyébként a központ által elvégzett munkából kiemelkedik a szállítási tevékenység. Mégpedig azért, mert a katonai szervezet megalakításával járó „anyagmozgatási" tevékenység elég jelentős és sokrétű volt, illetve az inkurrencia mozgatása is komoly erőt emésztett fel. Emellett pedig több, „civil" felkérésnek is eleget kellett tenniük. Ilyen volt például tavaly decemberben, amikor a Gyöngyös melletti Visontáról kellett két – egy helyi lakos által felajánlott – fenyőfát Hercegszántóra és Furtára szállítaniuk.
Szerencsére a szállító kapacitás eléggé sokrétű – tudom meg Barnucz ezredestől –, hiszen az MH LEK nyerges vontatókkal, repülőgép-, és helikopterszállító járműszerelvényekkel, lánctalpas technikai eszközök szállítására alkalmas trélerekkel és nagy teherbírású darukkal rendelkezik. S ezek a felszerelések szükség esetén, akár egy katasztrófa következményeinek felszámolásában is segíteni lehet.
Fotó: Galovtsik Gábor és MH LEK