Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Szabadon szárnyalhatnak a vadászgépek

Szöveg: Révész Renáta |  2007. november 28. 11:53

Mind a Gripen, mind a MIG29-es vadászrepülőgépek szabadon szárnyalhatnak, a kiképzési feladatok feltételei biztosítottak – szögezte le a honvédelmi tárca, miután a Magyar Nemzet arról számolt be, hogy üzemanyag-ellátási problémák veszélyeztetik a pilóták kiképzését.

A Magyar Nemzet saját információira hivatkozva állította, hogy az üzemanyag-ellátás akadozása miatt a Gripen vadászgépek pilótái nem tudják kirepülni a rendelkezésre álló keretet kirepülni. A lap szerint ez akár a kiképzési programot is veszélyeztetheti, ami gondokat okozhat az ország légtérvédelmében is.

A Honvédelmi Minisztérium ezzel szemben a lehető leghatározottabban cáfolta ezen értesüléseket. “A Gripen repülőgépek kiszolgálása zavartalan. A repülőgép-vezetők kiképzése, a kiképzési programnak megfelelően, zavartalanul folyik", szögezte le a tárca.

Az újság szerint az alapfeladatokat jelenleg ellátó MiG-29-esekhez idén már nem is tudtak alkatrészeket vásárolni. A tárca álláspontja szerint ilyen problémák valóban adódtak – de nem most, hanem évekkel ezelőtt:

“A MiG-29-es vadászrepülőgépek zavartalan alkatrészellátása 2002. után oldódott meg, annak köszönhetően, hogy a Honvédelmi Minisztérium aktív tárgyalásokat kezdett az orosz partnerrel. Így a napilap cikkében leírt problémák, amelyek 1998 és 2002 között, az Orbán-kormány időszakában valóban léteztek, mára már megszűntek", közölte a HM. Ami pedig a légtér védelmét illeti, azt “a Magyar Honvédség kecskeméti repülőbázia magas szinten tudja biztosítani az egyéb ilyen irányú NATO kötelezettségekkel együtt."

A svéd Gripen-gépek beszerzéséről az Orbán-kormány nemzetbiztonsági kabinetje 2001. szeptember 10-én döntött: a szakma és az akkori ellenzék nagy meglepetésére nem az esélyesnek tartott amerikai F-16-osok lettek a befutók. A szerződést 2003-ban az MSZP-SZDSZ kormány idején módosították, különböző plusz képességeket kértek a repülőgépekhez, köztük a légi-utántöltés lehetőségét.

Az első Gripeneket 2006 márciusában hozták haza Kecskemétre a Svédországban kiképzett magyar pilóták, azóta folyamatosan érkeznek a repülőgépek. Már csak három repülőgép hiányzik, így válik teljessé az összesen 14 gépből álló magyar Gripen flotta. A " hiányzó" repülőgépek decemberben érkeznek Magyarországra. A légierő 2009-ben kivonja a hadrendből a MiG-29- eseket és onnantól már csak a Griffmadarakat használják majd.