Ismét elhalasztották az orosz T-50 vadászgép felszállását
Szöveg: JETfly | 2010. január 28. 13:06A legfrissebb információk szerint egy nappal elhalasztották az orosz, ötödik generációs vadászrepülőgép, a PAK FA első felszállását. A hírt a légierő és a légvédelmi erők távol-keleti parancsnoksága közölte. A halasztás okáról nem közöltek információt.
Korábbi, a Komszomolszk-na-Amure-i repülőgépgyárból származó információk szerint még ebben a hónapban levegőbe emelkedik az orosz ötödik generációs vadászrepülőgép, a PAK FA – Front Légierő Perspektivikus Repülő-komplexuma -, más néven a T-50. A Szuhoj cég döntése értelmében a gép első repülésére Komszomolszk-na-Amure repülőterén kerül sor. Az elmúlt időszakban a gép sikeresen teljesítette a földi teszteket.
Az előzetes tervek szerint a PAK FA szűzfelszállására 2010. január 28-án (csütörtökön) került volna sor. A dátumot Szergej Bajnetov, az orosz légierő repülésbiztonsági szolgálatának parancsnoka közölte korábban. A hírügynökség értesülése szerint a repülőgép már felszálláshoz készülődött, „amikor döntést hoztak arra vonatkozóan, hogy a repülést holnapra (2010. január 29.) halasztják.
Az utóbbi hónapokban a PAK FA első repülésének dátuma folyamatosan változott. Legutóbb, 2009 decemberében Szergej Ivanov miniszterelnök-helyettes nyilatkozta, hogy a gép az év végéig (2009) végrehajtja szűzrepülését. Később azt nyilatkozták, hogy ezt az időt 2010 elejére tették át (szó volt januárról és az első negyedévről egyaránt).
Mint arról már korábban mi is beszámoltunk a PAK FA 2009. december második felében végrehajtotta a földi teszteket. A tesztek alatt gurulási próbát, a fel- és leszállópályán gyors nekifutást (felszállás imitáció) is végrehajtottak, amely során elemelték az orrfutót a betontól, valamint tesztelték a fékernyő hatásosságát is. A gép hajtóművei és a fedélzeti rendszerek hiba nélkül működtek.
Az előzetes tervek szerint az első T-50 (PAK FA) vadászrepülőgépet 2015-ben veheti át az orosz légierő, azok után, hogy átadásra kerül a korábban megrendelt 48 darab Szu-35 típusú, 4++ generációs repülőgép.