Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Katonadal és rap a Szent István téren

Szöveg: Navarrai Mészáros Márton | Fotó: Rácz Tünde |  2023. május 21. 10:33

Hat katonazenekar kétszáz zenésze adott közös koncertet május 20-án, szombaton Budapesten. A 175 éves a Magyar Honvédség Honvédelem Napi Katonazenekari Fesztivál látványos, sok érdeklődőt vonzó főattrakciójára a Szent István Bazilika előtti téren került sor.

TUN_6344

Este hét órára megtelt emberekkel – a Szent István Bazilika impozáns főbejáratához vezető lépcsősor és a főtemplom előtti tér. Nem véletlenül gyűltek össze több százan a belváros szívében: a Magyar Honvédség hat katonazenekara adott közös koncertet, illetve látványos szakalaki bemutatók is színesítették a könnyűzenei programot.

Először az MH vitéz Szurmay Sándor Budapest Helyőrség Dandár Központi Zenekara, majd az MH Kiss József 86. Helikopterdandár Szolnok Légierő Zenekar, az MH Bocskai István 11. Páncélozott Hajdúdandár Debrecen Helyőrségi Zenekar, az MH Klapka György 1. Páncélosdandár Tata Helyőrségi Zenekara, az MH Szentendre Helyőrségtámogató Parancsnokság Szentendre Helyőrségi Zenekar és végül az MH Kinizsi Pál 30. Páncélozott Gyalogdandár Hódmezővásárhelyi Helyőrségi Zenekar vonult be a díszkutakkal szegélyezett területre. A magyar honvédelem napja alkalmából rendezett bemutató zenei köszöntőjeként Otto M. Schwarz kortárs osztrák zeneszerző Glory Fanfare című munkája csendült fel, a darabot Csizmadia Zsolt ezredes, a Magyar Honvédség főkarmestere vezényelte.

TUN_6269

„Örülök, hogy ennyien érdeklődnek a katonazene iránt. Még a Jóisten is gondol ránk, mert ilyen szép környezetben hajthatjuk végre ezt az összevont koncertet” – ezt már Bozó Tibor altábornagy, a Honvéd Vezérkar törzsigazgatója mondta a kortárs zeneművet követő ünnepi beszédében. Az altábornagy arról is megemlékezett, hogy a hódmezővásárhelyi helyőrségi zenekar 1991-es újjászervezésében jelentős szerepet vállalt. „Nézzék el azt nekem, hogy Hódmezővásárhely esetében különös büszkeség tölt el, mert én voltam a második zenekar alapítója” – fogalmazott, hozzátéve: a Magyar Honvédségnek tíz katonazenekara van, amelyeket tehetséges művészek alkotnak, akik az elmúlt években tényleges katonai feladatokban is kivették részüket.

TUN_6375

A megnyitóbeszédet követően egyéni koreográfiára készült, látványos szakalaki bemutatókkal – úgynevezett gyepshow-val – folytatódott a fesztivál. Pál István őrnagy, zenekarvezető debreceni együttesének produkciója a Debreceni Honvéd Táncegyüttes férfitagjainak népi előadásával egészült ki. A legnagyobb érdeklődést és lelkesedést mégis a szolnoki zenészek váltották kik, akik – Molnár János őrnagy dirigálása alatt – játékos, humort és táncelemeket sem nélkülöző előadással készültek, amelynek végén nem csak a közönség véletlenszerűen kiválasztott tagjait táncoltatták meg, hanem valamennyi belvárosi érdeklődővel kánkánt is járattak. Az MH Központi Zenekara, amelyet Szabó Imre alezredes vezényelt, a műfaj könnyedebb arca után hagyományos értékeket felvonultató produkcióval kápráztatta el a közönséget.

Az est fináléjának szánt összevont nagyzenekari hangverseny előtt különleges műsorszámot láthatott az eddigre már ezres létszámúra duzzadt közönség: az MH vitéz Szurmay Sándor Budapest Helyőrség Dandár 32. Testőrezred Honvéd Díszzászlóaljának Különleges Díszelgő Csoportja látványban gazdag műsorszámot adott elő Iggy Azalea világhírű ausztrál rapper Team című 2016-os electro-hop dalára.

TUN_6434

Igaz, a katonazenekari fesztivál záróeseményének kezdete, a zenekarok bevonulása is sokakat ámulatba ejtett, Erkel Ferenc Dózsa György című, 1867-ben bemutatott operájának úgynevezett „fegyvertáncát” tucatnyian videózták és fotózták az időközben besötétedett, csupán köztéri lámpákkal megvilágított téren. Ezt követően a néhai francia zeneszerző, Jacques Devogel Katona bolerója idő- és műfajbeli ugrást is jelentett, és már csak azért is érdekesnek számított, mert Devogel 19 esztendős korától az 1995-ben bekövetkezett haláláig a francia légierő kötelékében szolgált.

A Vastag Tamás énekes előadásában felcsendült Sinatra-klasszikus, a Paul Anka amerikai dalszerző-előadó által jegyzett My Way és a Grease című 1978-as zenés-táncos film betétdala már azoknak a turistáknak a figyelmét is felkeltette, akik csak átvonulni készültek a neoreneszánsz székesegyház előtt. Kinyíltak a környező lakóházak ablakai, a kávézók vendégei felállva tapsolták a sztárfellépőt és a katonazenekarokat.

A kétórás zenei program a zenekarok látványos, zenével kísért kivonulásával fejeződött be.