Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Kiképző gépek nélkül maradhat az indiai légierő

Szöveg: JETfly |  2009. szeptember 4. 11:26

Az indiai légierő vezetése szembesülni kényszerült azzal a ténnyel, hogy az ország leendő katonai repülőgép-vezetőinek hamarosan nem lesz min elsajátítaniuk választott hivatásukat.

Az alap kiképző típust a, a HPT-32 Deepak kiképző repülőgépflottát az indiai légierő vezetése kényszerítette földre a sorozatos balesetek és katasztrófák hatására. Nem kevésbé jelentéktelen problémaként értékelik, hogy a növendékek magasabb szintű képzéséhez szükséges Hawk típus sem áll megfelelő számban rendelkezésre.

A Hawk indiai gyártása nem halad a megfelelő ütemben, amiért most a Hindustan Aeronautics Ltd. (HAL) éles támadás során a brit BAE System konzorciumot hibáztatja.

A BAE Systems 2004-ben kötött szerződést az indiai védelmi minisztériummal 24 darab Hawk-132 típusú kiképző repülőgép szállításáról, valamint további 42 darab licensz alapján történő gyártásáról a HAL, Bangalorban található üzemében. A szerződés értéke elérte az 1,2 milliárd dollárt. A brit cég a szerződésben vállalt 24 darab repülőgépet már leszállította az indiai légierő számára. Az eredeti időrend alapján az indiai cégnek 15 darab Hawk repülőgépet már meg kellett volna építenie, ehelyett azonban Bangalore-ban ez idáig mindössze 5 darab építését fejezték be. A HAL véleménye szerint a késedelemért a brit cég a felelős, amely első alkalommal járult hozzá a Hawk-132 külföldön történő gyártásához. A BAE Systems korábban az 1990-es évek végén járult hozzá a Hawk típus külföldi gyártásához, akkor Ausztrália épített 21 darab Hawk-127 típusú kiképző repülőgépet.

A HAL képviselője szerint a késedelem egyik oka, hogy az indiai cégnél dolgozó BAE Systems alkalmazottak semmilyen kérdésben nem döntöttek a helyszínen, mindennel az anyacéghez fordultak, ami hosszabb időtartamot vett igénybe. Szintén gondot okoz, hogy egy indiai beszállító által gyártott homloküvegeket el kell küldeni a BAE Systemsnek, amely tanúsítja azok megfelelő minőségét. A brit cég szóvivője – természetesen – cáfolja a HAL verzióját. Emailben küldött válaszában többek között megemlíti, hogy a BAE Systems minden eszközt biztosított a repülőgépek licensz alapján történő gyártásához.

Az egymásra mutogatás folytatódik, aminek az indiai légierő a kárvallottja, mivel nincs elegendő kiképző gépe a leendő pilóták képzéséhez.