Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Kína már négy prototípust épített ötödik generációs vadászrepülőgépéből

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2012. május 31. 20:26

A kínai Chengdu repülőgépgyár befejezte a J–20 (Fekete Sas) ötödik generációs repülőgép, negyedik prototípusának összeszerelését. Információk szerint a négy gép közül napjainkban mindössze kettő – a 2001 és 2002 jelű – hajt végre repülési teszteket, míg a másik két repülőgép a földi teszteket teljesíti.

Az egyik repülési teszteket végrehajtó prototípusba két különböző hajtómű van beépítve, amelyik közül az egyik valószínűleg orosz gyártmányú: vagy az AL–31F vagy pedig az AL–41F típus. A másik hajtómű a kínai fejlesztésű és gyártású WS–10A típus. A másik repülő prototípus a kínai WS–10A hajtóművekkel hajtja végre tesztjeit, amelyek gyártását a Liming Aeroengine Manufacturing Corporation cég végzi.

A J–20 fejlesztése lassan és nehézkesen halad. A Jane’s által idézett ukrán és orosz szakértők véleménye szerint a kínai szakembereknek ezidáig nem sikerült olyan szintre fejleszteni a WS szériájú hajtóműveket, hogy azokat az új vadászbombázó repülőgépben alkalmazni tudják. A hajtóművek jelenleg megbízhatatlanok és a tolóerejük sem éri el a korábban tervezett értékeket.

Mindamellett úgy tűnik a kínai szakemberek még kísérletez(get)nek, hiszen a gépek orr-része, a pilótakabin, valamint az orr-segédszárnyak (kacsaszárnyak) mind a négy prototípuson eltérőek. Ez nagy valószínűséggel azt jelenti, hogy a Chengdu mérnökeinek még nem sikerült megtalálniuk az arany középutat az aerodinamikai tulajdonságok és a „láthatatlanság" között. Hivatalos technikai adatok mindeddig nem kerültek napvilágra.

1595936471