Kinyúló nyelvvel lóg az értelem
George Clooney: Műkincsvadászok
Szöveg: Révész Béla | 2021. március 13. 14:29Hét évvel ezelőtt George Clooney maga köré gyűjtött egy dream teamet, hogy alkothasson valami olyat, ami egyszerre elgondolkodtató és szórakoztató. Aztán sikerült leforgatnia az évtized egyik legbugyutább filmjét.
Közismert tény, hogy a második világháború során a nácik elképesztő mennyiségű műkincset raboltak össze a meghódított területeken, hogy aztán a birodalom belsejébe szállítsák azokat. Külön kommandók tevékenykedtek annak érdekében, hogy elválasszák a búzát az ocsútól, hogy valóban csak a legeslegértékesebb művészeti alkotások kerüljenek német kézbe. „Munkájukat” annyira jól végezték, hogy komplett múzeumok, galériák és persze millió otthon maradt utánuk kifosztva. Az üres falak különösen szomorú mementójává váltak a zsidó családok elhurcolásának, esetükben a háború után szinte esély sem volt az elrabolt műkincsek visszaszerzésének – tragikus okból alapvetően azért, mert a családokat kivégezték.
Kevésbé közismert tény, hogy az amerikaiak valóban létrehoztak egy műkincsvadász csoportot, amelynek elsődleges célja az volt, hogy nyomára bukkanjon az elrabolt műtárgyaknak, s azokat ilyen-olyan módon visszaszolgáltassa az adott országnak. (Ez inkább kevesebb, mint több akarattal és sikerrel valósult meg.)
Ezeket a szálakat látta George Clooney érdemesnek arra, hogy kötéllé sodorja őket, és a lelkesedésével nem is volt hiba. Mármint a kezdetivel, amikor például még nem létezett forgatókönyv. Mert a végeredményen igen jól látszik a sufnituning. Értelmezhetetlen dialógusok, rémes poénok („ha még egyszer közlegénynek nevezel, biztosan megöllek”) és megmagyarázhatatlan szituációk követik egymást végtelen sorban, ráfűzve egy nagyon sovány akcióláncra. A mai napig nem értem, mit keresett például az a jelenet a filmben, amikor békésen dagonyázó hőseinket meglepi egy ifjú német katona, aki először le akarja lőni őket, de aztán egy cigaretta hatására lemond eme tervéről, s inkább bárgyún mosolyogva távozik. Vagy hogy mi a valódi baja a francia ellenálló nőnek, aki egyébként a németek mellett dolgozik, s hogy a néző is pontosan értse, mennyire gyűlöli őket, egy jelenetben beleköp a főnöke poharába, mielőtt kitölti neki a pezsgőt. (Egy ilyenért a forgatókönyvíró tanfolyamról nemes egyszerűséggel kirúgják a delikvenst.) Vagy hogy miért hangzanak el az öregfiúk szájából olyan mondatok, amelyekkel mintha az Armageddon Tesco-gazdaságos változatát idéznék meg az alkotók. Vagy hogy miért gondolja Clooney, hogy az Ocean’s 11 sármos, kissé cinikus szépfiú-badass karaktere éppen jó lesz egy második világháborús komédiaszerűségbe. Vagy drámaszerűségbe. Vagy kalandszerűségbe. Mert sajnos a film egyik legnagyobb tévedése, hogy még műfaját tekintve sem tudja magát definiálni. Amikor a szakállas favicceket halljuk, azt gondolhatnánk, egy nagyon elbaltázott komédiában járunk. Amikor halált látunk, drámára gyanakszunk, de a jelenetek annyira erőltetettek és semmitmondóak, hogy gyanakodni kezdünk.
A legjobban a színészeket sajnáltam. Pedig nem mindennapi aktorcsoport állt össze. A főszerep természetesen a Herr Direktort illette, a jól bevált Matt Damon mellett azonban olyan nagyágyúk tűnnek fel a filmben, mint Bill Murray, John Goodman és Cate Blanchett. Ezek közül bárki egymaga elvisz a hátán egy egész estés, remekbe szabott mozit, itt azonban együttvéve is kevesek voltak a csodához. A legjobban talán a két nagy öreg, Murray és Goodman szenvedett a szerepével, nem az ő hibájuk, egyszerűen nem voltak megírva (sőt, ilyen neveknél kockáztassuk meg: rájuk szabva) a karakterek. Ebből aztán suta, esetlen és néha kínos jelenetek sokasága keletkezett, amelyet gyaníthatóan a számukra tartott vetítésen maguk a színészek is félrészegen néztek végig, hogy ne fájjon nekik annyira.
A filmből két alapvető dolog hiányzik: az egyik az izgalom. Pedig az nem árt az ilyen akció-dráma-vígjáték-kaland izéknél. Laza jelenetek füzére ez, amely egy elméletileg feszült sztorira épül, ám ebből a feszültségből semmit nem látunk. Bocsásson meg George Clooney, de még azt is sikerült elbaltáznia, amikor a katonái halálát ábrázolta. Annyira unalomba fullad a narratívája, hogy a néző egyszerűen semmit nem érez a csapat egyik vagy másik tagjának eleste láttán. Kötelező fordulatokkal operál egy unalmas panelekből álló filmben, és ezt (tekintve a nevet és a tehetséget) talán joggal kérhetem ki magamnak.
A másik az a morális történelmi konzekvencia, amit azért magára valamit adó háborús filmek végén igenis le szokás vonni. A Műkincsvadászok esetében ez a zsidó otthonok kifosztása lett volna, egy esetlegesen arra adandó válasz, vagy legalább egy aprócska megtisztulás, fehéredő folt a mocsokban, de Clooney érezhetően nem tudott vagy nem mert mit kezdeni ezzel a bivalyerős vonallal. Egyetlen bágyadt próbálkozás történik a filmben, amikor Matt Damon visszavisz egy üresen tátongó lakásba egy onnan rabolt festményt, de aztán ez a szál valahol eltűnik a süllyesztőben, hiszen sem a forgatókönyv, sem a rendező, sem a színész nem tudja továbbgondolni a semmit.
A Műkincsvadászok sem a háborús filmekhez, sem a szórakoztató hollywoodi történetmeséléshez, sem a rendező karrierjéhez nem adott hozzá túl sokat. Clooney alkotása lényegtelen, érdektelen, sőt: dühítően ostoba. Méltatlan teremtőjéhez, annak tehetségéhez és hírnevéhez. Szerencsére ez is elmúlik.
Ahogyan Banksy tökéletesen megfogalmazta: Andy Warhol tévedett: a jövőben olyan sokan lesznek híresek, hogy egy napon 15 percre mindenki ismeretlenné válik.
Műkincsvadászok
(The Monuments Men) 2014
Rendező: George Clooney
Forgatókönyvíró: George Clooney,
Grant Heslov
Zeneszerző: Alexandre Desplat
Operatőr: Phedon Papamichael
Vágó: Stephen Mirrione
Szereplők: George Clooney,
Matt Damon,
Bill Murray,
John Goodman,
Cate Blanchett
Bemutató: 2014. február 20.