Váltósúlyban – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából
Szöveg: honvedelem.hu | 2021. március 13. 16:05Sokáig kérdéses volt, hogy egy dél-amerikai gyártó a saját fejlesztésű, teljesen új típusával be tud-e törni a katonai szállító repülőgépek piacán a „nagyok” közé? Ma már tudjuk a választ: igen.
Olyannyira, hogy a tervek szerint 2023-tól már magyar felségjelzésű példány is repülni fog a brazil Embraer cég KC–390-eséből, kiegészítve a csapatszállítási feladatokra vásárolt Airbus A319-esek képességeit. Ennek köszönhetően légierőnk ismét rendelkezik majd rámpás teherszállító géppel.
Az 1969-ben alapított Embraer főhadiszállása a Brazília délkeleti részén elterülő Sao Paulo államban, közelebbről Sao José dos Campos városában található. A vállalat innen hódította meg a piacot egyre nagyobb és erősebb repülőgépeivel. Az első, katonai célokra is használható típusa, az 1973-ban bemutatott két hajtóműves, turboprop EMB 110 Bandeirante, amelynek hasznos terhelése még alig 1500 kilogramm volt. Ehhez képest a KC–390-es már sugárhajtóművekkel repül, légi utántöltésre is alkalmas, s ami még fontosabb: rakterében 26 tonnányi terhet vagy 80 felszerelt lövészkatonát, esetleg 66 ejtőernyőst vihet magával.
A brazil légierő a 2000-es évek elején jelentkezett az igénnyel, miszerint az amerikai Lockheed C–130M Hercules típusú turboprop, négy hajtóműves, közepes szállító repülőgépek helyett szeretne rendszeresíteni valami erősebb, tágasabb és lehetőség szerint hazai gyártású variánst. Az Embraer ekkor már komoly tapasztalatokra tett szert két sikeres modellje, az egyaránt sugárhajtású E170/175 és a nagyobb E190/195 regionális utasszállító repülőgépek fejlesztése és gyártása során. Éppen ezért nem meglepő, hogy gyorsan, a 2000-es évek közepére elkészültek a Hercules utódjának első tervei; ekkor az E190-es szárnyait és hajtóműveit kombinálták az új – a farokrészben elhelyezett rámpával kiegészített – törzzsel.
További részletek a Magyar Honvéd magazin március 12-én megjelent számában!