Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Komoly döntés előtt áll Nagy-Britannia

Szöveg: JETfly Magazin |  2009. augusztus 10. 9:30

Napvilágot látott információk szerint valószínűsíthető, hogy Nagy-Britannia mégsem az F-35B STOVL (Short Take Off Vertical Landing) változatot fogja rendszeresíteni új repülőgép-hordozóira. A brit The Telegraph értesülése szerint a védelmi minisztérium 2009 őszén fog ezzel kapcsolatban hivatalos bejelentést tenni.

Jogosan merül fel a kérdés, hogy az F-35B verzió helyett milyen repülőgépeket telepítenek majd a két új repülőgép-hordozójukra a britek. A jelek szerint választásuk az F-35C-re esik majd.

Az amerikai haditengerészet F-35-ös változata (F-35C) mellett olyan érveket sorolhatunk fel, mint például az alacsonyabb beszerzési ár, a nagyobb hatótávolság, valamint a nagyobb hasznos teher is.

Az F-35C választásának azonban jelentős hatása lesz az F136 hajtómű gyártóira (Rolls-Royce és General Electric), hiszen, ha a briteknek nem lesz szükségük az F35B-re, akkor valószínűleg az USA sem fogja tovább finanszírozni az F136 hajtómű programot. Ennek eltörlése munkahelyek megszűnését is eredményezné Nagy-Britanniában és az USA-ban egyaránt.

Kérdés az is, hogy a britek döntése hogyan fogja érinteni például az olaszokat és az izraelieket, akik szintén az F-35B beszerzése mellett döntöttek.

Ennél is nagyobb kérdés azonban, hogy ha az F-35C-k nem érkeznek meg időben, Nagy-Britannia milyen repülőgépeket fog majd rendszeresíteni a következő évtizedben hadrendbe állítandó hordozóira: mivel a Harriek már üzemidejük végét járják, valószínűleg a francia Rafale és az amerikai F-18E/F Super Hornet jöhetne még szóba.