Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Különleges kiképzés kezdő harckocsivezetőknek

Szöveg: Szűcs László |  2008. október 29. 14:35

Rendkívüli vezetési gyakorlatot szervezett Isaszegi János mérnök vezérőrnagy, a szentendrei MH Központi Kiképző Bázis (MH KKB) parancsnoka október 29-én. A csobánkai kiképző bázison a nemzetvédelmi egyetem, a tiszthelyettes szakképző iskola és az MH KKB oktatói-kiképzői próbálhatták ki, milyen érzés egy T–72-es harckocsit irányítani.

Négy harckocsi lánctalpa szaggatta már korán reggel a csonánkai bázis anyagos-homokos-dudvás talaját. A központi kiképző bázis állományába tartozó T–72-esekkel a nemzetvédelmi egyetem harmadéves, harckocsizó szakos hallgatói „harcászkodtak", a menetet, valamint a tüzelőállások elfoglalását gyakorolták – mindezt a „védelmi harc előkészítése" tárgykörében.

Közben a vendégek már gyülekeztek a vezetési pálya szélén kialakított „indítópontnál". Dr. Isaszegi János mérnök vezérőrnagy, az MH KKB parancsnokának felhívására ha nem is túl sokan, de azért szép számmal érkeztek az érdeklődők, akik szerették volna kipróbálni, hogy milyen érzés a hatalmas lánctalpas harckocsit vezetni.

A tábornoktól megtudtuk: a kiképző bázison és az MH Kinizsi Pál Tiszthelyettes Szakképző Iskolában is sokan vannak, akik a mai napig viselik a harckocsizók fekete színű barettját, vagyis egykoron „tankos" alakulatoknál szolgáltak. És természetesen a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem oktatói között is szép számmal akadnak olyanok, akik harckocsizóként kezdték katonai pályafutásukat. A különleges vezetési gyakorlatot elsősorban a számukra rendezték meg.

– Úgy gondolom, a fegyvernemi kultúrát őrizni és ápolni kell, éppen ezért szerveztük meg a mai vezetési gyakorlatot. És nem mellesleg mind a katonáknak, mind pedig a lánctalpasoknak előnyös a mai foglalkozás. Hiszen a katonák a már egyszer megtanult szakmájuk fogásait eleveníthetik fel, az eszközök pedig addig sem a hangárokban állnak – mondta Isaszegi tábornok, aki hangsúlyozta: Csobánkán gyakran vesznek részt a KKB harckocsijai a különféle kiképzési foglalkozásokon. Nemcsak a tiszthelyettesek felkészítése során, hanem a szerződéses katonák alapkiképzésében is használják a tiszteletet parancsoló harci eszközöket.

Természetesen, aki ezen a rendkívüli vezetési gyakorlaton be akart ülni a harckocsi „volánja" mögé, annak át kellett esnie a mindenki számára kötelező, megelőző foglalkozásokon. Azaz a biztonsági rendszabályok elsajátításán, valamint a T–72-es harckocsi technikai adatainak és a vezetéshez szükséges alap tudnivalók megismerésén. Mindezt a vezetési pálya bemutatása követte. Mégpedig egy rögtönzött terepasztalon, harckocsi makettekkel, a nyomvonal és akadályelemek feltüntetésével…

S bár a résztvevők közül néhányan kevesellték, hogy az alig nyolcszáz méteres pályán mindössze három akadályelemet építettek ki a „rendezők", kiderült, hogy a kezdő harckocsivezetők legelső, úgynevezett 1-es számú vezetési gyakorlatára mindössze ennyit ír elő a szabályzat. Így az önkénteseknek – kezdő harckocsivezető lévén – be kellett érniük egy szűk átjárón történő áthaladással, egy kanyarral és egy rövid szlalommal.

 

A rendkívüli vezetési gyakorlaton részt vett dr. Felházi Sándor mérnök ezredes. Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, Kossuth Lajos Hadtudományi Kar dékánja is. A pálya leküzdése után elmondta: második alkalommal vezetett T–72-es harckocsit, ám ugyanúgy élvezte mint először.

– Azt hiszem, ha azt szeretnénk, hogy felkészült embereink legyenek, akkor a vezetői állománynak is be kell mutatnunk ezeket az eszközüket, s az sem árt, ha a parancsnokok tudják is azokat vezetni – mondta, majd hozzátette azt is, hogy hatalmas élmény volt a több mint negyven tonnás monstrumot irányítani., Mégpedig úgy, hogy a vezetés szabályos, azaz a gyakorlat céljainak megfelelő legyen.

Az ezredes – aki egyébként korábban, még a ’80-as években, egy önjáró tüzérosztálynál szolgált – elmondta azt is, hogy számára nem volt teljesen idegen számára a lánctalpas technikák vezetési módja. Sőt, véleménye szerint, az önjáró tüzérségi eszközt, vagyis a Gvozgyikát jóval nehezebb irányítani, mint a T–72-est.

További képek:

 

 

 

 

 

 

 

Fotó: Szűcs László