Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Megérkezett az ötödik lengyel Mi-17-1V is

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2011. március 18. 20:59

Oroszország a napokban átadta Lengyelországnak az ötödik Mi-17-1V típusú többcélú helikopterét is. Az első három forgószárnyas még tavaly, 2010. december közepén érkezett meg, a maradék kettőt pedig idén, 2011. február végén vehette át a megrendelő. Az elkövetkezendő napokban a helikopterek a Tomaszów-Mazowiecki légibázis állományába kerülnek.

Az utolsó két helikopter 2011. február 28-án, egy orosz An-124-es Ruszlán teherszállító gép „gyomrában" érkezett meg. Március elseje és harmadika között a kazanyi gyár szerelői és a lengyel szárazföldi erők szakemberei közösen szerelték össze a helikoptereket, majd negyedike és nyolcadika között végrehajtották a berepüléseket.

Ezt követően a forgószárnyasok a lengyelországi Lódzban található WZL-1-es (Wojskowe Zaklady Lotnicze 1) repülőgépgyárba kerülnek. Az üzemben felszerelik a kiegészítő páncéllemezeket, beépítésre kerül a NATO standard Link 16-os adatátviteli rendszer, éjjellátó berendezések, önvédelmi rendszerek, valamint az IFF, az ellenség-barát felismerő rendszer is.

Az átalakítást követően a helikopterek Afganisztánba kerülnek.

Az üzletet még korábban, 2010 szeptemberében kötötték az orosz Roszoboronexporttal, öt darab Mi-17-1V típusú helikopter beszerzéséről. Az üzlet értéke 55 millió dollár volt. A szerződést megelőzően Lengyelország egy lengyel cégen, a Metalexport-S-en keresztül kívánta beszerezni az orosz forgószárnyasokat, mellyel 2010 júniusában állapodtak meg. A szerződés értelmében a vállalat felelt volna a helikopterek beszerzéséért, a hadrendbe állításáért, valamint 20 évre biztosította volna a technikai kiszolgálást is.

A Metalexport-S, két új helikopter beszerzését, valamint három már meglévő modernizálását vállalta.

Azonban 2010 októberében döntő fordulat történt, ugyanis a lengyelek felbontották a Metalexport-S-sel a szerződést. Marcian Idzik, a lengyel védelmi minisztérium államtitkár-helyettese két okkal magyarázta a történteket: Az első, hogy a Metalexport-S a szerződés aláírását követő 60 napon belül képtelen volt benyújtani a dokumentumokat, melyek elengedhetetlenek egy szerződés megkötéséhez. Második ok pedig az volt, hogy közvetlen Oroszországtól olcsóbban szerezték be az öt helikoptert, mint amit a Metalexport-S ajánlott. A lengyel céggel kötött szerződés értéke megközelítőleg 114 millió dollár volt.